Page 135 - kdk-sempozyum-1
P. 135
neğine sahip olması gerekir. Ombudsman yargıya alternatif olarak kurulmamak-
tadır. Bazı kesişmeler olsa bile görev alanları farklı olduğunda, kariyer endişesi
taşımayan, dürüst, olgun, hukuka tamamen saygılı kişilerdir. Kişilikleri topluma
güven telkin eder, sözleri raporları kamuoyunda ve basında ilgi uyandırır.” 34
Yargı yerleri ve yargıçlardan farklı yanlarını daha iyi anlayabilmek için
Ombudsman kurumunun belirleyici özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz.
1-Genellikle yasa ile kurulur
2-Parlamento tarafından geçilir
3-Parlamentonun bir temsilcisi olarak yönetim üzerinde parlamento adına dene-
tim yapar. Arkasında parlamentonun desteği vardır.
4-Yönetim dışında yer alır.
5-Yasama ve yürütme organlarından bağımsız olarak çalışır.
6-İşlevsel anlamda özerkliğe sahiptir.
7-Halk tarafından kolayca bulunabilir. Başvuru daha az biçimsel ve ucuzdur.
8-Hiçbir makam Ombudsmana görevi ile ilgili olarak emir veremez, telkinde bu-
lunamaz.
9-Ombudsmanın tarafsızlığı, uzmanlığı, saygınlığı tartışılmaz olan kişiler arasın-
dan seçilir.
10-Temel değeri ve ilkesi verimliliktir. 35
Bunlarla birlikte
“Müeyyidesizlik, Ombudsmanın Mahkemelere gerçek bir alternatif olmasını sağ- I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
lamaktadır. O halde, bu durum, tersine Ombudsmanın güçlü yanı olabilir. Daha
da önemlisi, Ombudsman basın toplantısı yapabilir veya halka açık olarak konuş-
ma yapabilir. “ Bu daha ziyade bağımsızlık ve tarafsızlık ihtiyacı ile ilgilidir.” Ve bu
34. AKIN, Cengiz., “Cumhuriyetimizin 75. Kuruluş Yıldönümünde Yönetimin Denetlenmesinde Yeni Bir Denetim
Yolu: Ombudsman ( Yüksek Yönetim Denetçisi ), Türk İdare Dergisi , Y.70, Aralık 1998, S.421, s.524
35. SAYIN, Deniz. ,”Ombudsman” Yerel Yönetim ve Denetim , C3, S.1 , Şubat 1998, s.8, TAYŞİ, İsmet., “Ombudsman
Kurumu ve Ülkemizde Uygulanabilirliği”, Sayıştay Dergisi , S.23 , 1997, s.110
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 135