Page 137 - kdk-sempozyum-1
P. 137

Nitekim çağın gereği olan Ombudsman yönetsel eylem ve işlemlere karşı yapı-
          lan başvuruları kabul etmek suretiyle harekete geçen ve yönetimin hukuka uy-
          gun hareket etmesini, siyasal denetim ve kamuoyunu harekete geçirme yolu ile
          sağlayan   yeni ve etkili bir sistem olmaktadır.
                 40
          Fransız Adalet Bakanı, Ombudsmanı “ hiçbir karşılık beklemeden, sırf gönülleri
          hoş etmek için, pragmatik olarak ve şekle bağlı kalmaksızın idare ile vatandaş
          arasına giren şefaatçi” olarak tanımlarken, Kanadalı bir Ombudsman ise; “basit
          bir vatandaş” olarak tanımlamaktadır.  41
          Ombudsmanın yargı üzerindeki denetim yetkisine İsveç ve Finlandiya’da sahip
          olduğunu  görmekteyiz.  Bu  ülkelerde  Ombudsmanın  yargıyı  denetleyebilmesi
          yargıçların konumunun kamu görevlileri ile aynı olmasından kaynaklanmaktadır.  42

          İşte, bizde Kamu Denetçiliği Kurumu olarak adlandırılan Ombudsmanın temel iş-
          levi, yönetimin yurttaşlarla ilişkilerindeki eksiklikleri ve yanlışları ortaya koymak,
          yönetimin yurttaşa karşı olan kararlarını düzeltmemesi halinde de bunu parla-
          mentoya bildirmek ve kamuoyuna açıklamaktır. Yönetimin hatalarının kamuo-
          yuna ve parlamentoya bildirilmesi, hak ve özgürlük ihlallerini, kötü yönetime
          karşı bir kamuoyu oluşturulması Ombudsmanlık kurumunu etkili kılan en önemli
          unsurdur.   Gücünü ve otoritesini parlamentodan alan, yönetime olduğu kadar
                  43
          kendisini atayan parlamentoya karşı da bağımsız siyasi bakımdan tarafsız, kamu
          yönetimi işleyişini çok iyi bilen, saygın bir kişi tarafından kamuoyu ve parlamen-
          to önünde eleştirilmek, kamu görevlilerinin göze alabileceği bir durum değildir.
          O nedenle Ombudsmanın yapmış olduğu araştırma sonucu, eylem ve işlemlerin-
          de hatalı görülen kamu görevlisine gönderilen bir mektup dahi hatalı eylem ya
          da işlemlerin düzeltilmesinde veya tekrarlanmamasında etkili olmaktadır.

          Ombudsman yapacağı inceleme–soruşturmalarda yönetimde bulunan her türlü
          bilgiye kolaylıkla ulaşabilir. Kamu yönetiminin her türlü olanağından yararlanabi- I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
          lir, denetim birimlerinin desteğini isteyebilir. Gerekli gördüğü kişilerin ifadeleri-
          ne başvurabilir, yüzleştirme yapabilir, mahkeme duruşmalarında hazır bulunabilir,
          yönetsel komisyonlara katılabilir. Askeri kışlalarda asker üstlerinden korktukları
          için yazamadıkları şikâyetleri sözlü olarak dinleyebilir.
          40. GÖZÜBÜYÜK, A. Şeref. , Yönetsel Yargı,  6. Bası, Ankara-1985, s.13
          41. Revue Du Barreau Du Que’Bec, 1970, s.73, Aktaran: OYTAN, Agm., s.195
          42. ULER, Agm., s.1023
          43. ÖRNEK, Acar., Kamu Yönetimi, İstanbul: Meram Yayın Dağıtım 1992, s.261

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   137
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142