Page 44 - kdk-sempozyum-1
P. 44

2. Ombudsmanlık standartları

                2.1. Ombudsmanlık standartları ve/veya iyi yönetim kuralları


                Kurumsal bir Ombudsmanlık, “kötü yönetim” veya “kötü idare” vakalarıyla il-
                gilenmelidir. Fakat iyi veya kötü yönetim, iyi veya kötü idare ile gerçekte ne
                kastedilmektedir?

                İlk Avrupa Ombudsmanı Jacob SÖDERMAN, uygulamada iyi veya kötü yönetimin
                ne anlama geldiği konusunda vatandaşları ve kamu görevlilerini bilgilendirmenin
                özellikle iki yolu olduğu görüşündeydi. Birincisi, Ombudsmanın soruşturma yo-
                luyla her bir vakada karar vermesi ve ardından sonuçları yayınlamasıdır. İkincisi,
                bir iyi yönetim kurallarını kabul etmek ve yayınlamayı kapsar.   Bu, Avrupa Birliği
                                                                     1
                üye devletlerinin bazılarında mevcut olan durumdur.
                Federal Ombudsmanlık, başlangıçtan beri, alınan şikâyetleri işlemek için kullanı-
                lan şeffaf bir kurallar ve standartlar listesi oluşturmaya odaklanmıştır.

                Bu liste, Federal Ombudsmanın uygulaması uyarınca ve diğer demokratik ülke-
                lerdeki bu tür Ombudsmanlık hizmetlerine kıyasla yıllar içinde güncellenmiştir.

                Bu standartlar veya kritere esasen “iyi yönetim ilkeleri” denmekteydi. Gerçekte
                bunlar, Danıştay (Belçika’daki en üst idari mahkeme) ve Yargıtay (Belçika’daki en
                üst adli mahkeme) tarafından geliştirilenlerden daha geniş zorunluluklardan olu-
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                şur ve kendilerini tamamen yasal denetime kullandırmaz. 2006 yılında şikâyet
                değerlendirme sisteminin revizyonundan sonra, sonradan “Ombudsmanlık stan-
                dartları” olarak yeniden adlandırılmıştır.
                “Hukukun üstünlüğünün doğru uygulanması” doğal olarak birinci Ombudsmanlık
                standardıdır. Federal Ombudsman, şu anda, bu Ombudsmanlık standartlarının
                15’ini de kullanmaktadır. Bu standartlar listesi ve bunların tanımları, zamanla içti-
                hattaki gelişmeler uyarınca ve ayrıca Ombudsmanlığın aktif olduğu ve Ombuds-
                manlığın soruşturduğu şikâyetlere yansıyan toplumdaki gelişmeler göz önünde
                bulundurularak uyarlanacaktır.





                1. Jacob Söderman, “Les premieres annees du Mediateur europeen”, in Le Mediateur europeen. Origines, creation,
                evolution, Luxembourg, 2006, p. 94

        44                                                        KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49