Page 51 - kdk-sempozyum-1
P. 51
Danimarka Parlamento Ombuds-
manlığı: Yürütme ve Yargı ile İliş-
kiler
En eski Ombudsmanlık Kurumlarından bir
tanesi olan Danimarka Ombudsmanlığı mo-
dern zamanlarda, 1955 yılında kurulmuştur
ve 60 yıllık bir geçmişe sahiptir. Parlamento
tarafından seçilen Ombudsman, idareden
ve hükümetten bağımsız olarak çalışmakta-
dır. Bu bildiride Danimarka Ombudsmanlığı-
nın yürütme ve yargıyla olan ilişkileri bağla-
mında bir değerlendirme yapılacaktır.
Yürütme ile İlişkiler
DANİMARKA PARLAMENTO OMBUDSMANI
Bütün Ombudsmanlık kurumlarının görev-
JORGEN STEEN SORENSEN
leri, idareden şikâyeti olan vatandaşların ta-
lepleriyle şekillenmektedir ve bu şikâyetle-
rin birtakım farklı nedenleri olabilmektedir. Bazen idarenin aldığı bir karar, bazen
bir kararın alınması için zamanın uzamış olması, bazen de vatandaşların idareyle
ilişkilerinde kendilerine karşı gösterilen tavır nedeniyle şikâyetler gelebilmekte-
dir.
Geçmiş yıllara ait yıllık rapor ve faaliyetlere bakıldığında, Ombudsmanlık Kuru-
munun temel işlevi vatandaşların bireysel şikâyet başvurularının incelenmesi-
dir. Uygulamaya bakıldığında Danimarka’da Ombudsmanın her başvuruyu kabul
etmek gibi bir zorunluluğu söz konusu değildir. Ombudsman öncelikle şikâyet
konusunun incelenip incelenemeyeceğine bakmaktadır; bir anlamda bu konuda
takdir yetkisi vardır. Bu da Ombudsmanlığı diğer şikâyet mekanizmalarından ayı- I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
ran bir özelliktir. Yani vatandaşın Ombudsmana şikâyette bulunma hak kı olmak-
la birlikte, Ombudsmanın her şikâyeti inceleme-araştırma zorunluluğu yoktur.
Danimarka Ombudsman Kanununun 16. maddesi bu konuda şöyle der: “Ombu-
dsman bir şikâyetin inceleme-araştırılması için uygun zeminin olup olmadığına
karar verebilir.” Bu noktada Ombudsmana kaynaklarını nasıl kullanacağına dair
takdir yetkisi verilmektedir.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 51