Page 47 - kdk-sempozyum-1
P. 47
Yasal kesinlik, eşit ve tarafsız muamele garantileri sunar ve bu nedenle, idari ma-
kamların hareket özgürlüğüne sınır getirir ve keyfi kararları durdurur.
Meşru güven
İdari makamlar, sürekli tutum, vaat ve eski kararlarının vatandaşlarda oluşturdu-
ğu meşru güveni onurlandırır.
Oluşturulan beklenti meşru olmalıdır. Belirli istisnalar dışında, meşru beklenti
idari makamların suskunluğundan çıkarılamaz.
Dinlenme hakkı
Dinlenme hakkının mevzuatta açıkça öngörülmemiş olması veya mevzuatın idari
makamların bir karar almadan önce vatandaşı dinlemesini gerektirmemesi halin-
de dahi herkesin menfaatlerini savunmak zorunda olduğu durumda görüşlerini
sözlü veya yazılı olarak ileri sürme hakkı vardır. Bu hak, makul olduğu ölçüde,
karar alındıktan sonra dahil olmak üzere, karar verme işleminin her aşamasında
ileri sürülebilir olmalıdır.
Bu ilke ile hem vatandaş hem de idari makamların menfaatlerini korumak amaç-
lanmaktadır, çünkü böylece vatandaş kendi davasını sunabilirken idari makamlar
da unsurların tamamı hakkında bilgi sahibi olarak bir karar aldıklarından emin
olabilir.
Bir talebin ele alınması için makul süre sınırı
Her bir talep, idari makamlarca makul bir süre sınırı içinde işlenmelidir.
Makul bir süre sınırı, göz önüne alınan somut durum açısından değerlendirilir:
talebin aciliyet niteliğine, karmaşıklığına, vatandaş açısından geç cevabın negatif
sonuçlarına bağlı olacaktır. Dolayısıyla, belirli şartlar altında, makul süre ilkesi I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
idari makamların hukukun öngördüğü maksimum süreye göre daha kısa bir süre
içinde karar vermesini gerektirir.
Yasal olarak böyle bir süre sınırının öngörülmemiş olması halinde, aşağıdaki te-
mel ilkeler bir kılavuz işlevi görebilir. İdari makamların bir soruya üç hafta içinde
cevap verebilecek konumda olmaması halinde, ilgili tarafı bu konuda bilgilendi-
ren bir alındı bilgisi ve cevabı sağlayacakları bir süre önerisi göndermelidir. İdari
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 47