Page 49 - kdk-sempozyum-1
P. 49

İyi gerekçelendirilmiş bir karar, anlaşılır bir karardır. Bu nedenle standart veya
          aşırı derecede genel ifade dönüşleri yetersizdir. Açık ve vatandaşın durumuna
          uygun olması halinde kısa neden yeterli olabilir.

          Aktif bilgi

          İdari makamlar, şeffaf bir şekilde hareket etmeli ve talep olmaksızın kamuyu
          hukukun yetkilendirdiği sınırlar ölçüsünde açık, tarafsız ve kapsamlı bir şekilde
          bilgilendirmelidir.

          Aktif bilgi, idari uygulamaların yanı sıra yasal ve düzenleyici hükümleri olabildi-
          ğince daha geniş kamuya daha erişilebilir ve anlaşılır kılmaktan oluşan idari ma-
          kamların göreviyle örtüşür. Bu bilgi; doğru, tam, kesin, etkin ve güncel olmalıdır.

          İdari makamlar açık ve anlaşılır bir dil kullanmalı ve iletişimleri etkin olmalıdır.
          En fazla sayıda ilgili vatandaşa ulaşabilmek için değişik ve uygun iletişim kanalları
          kullandıklarından emin olmalıdırlar.
          Pasif bilgi

          Hukukun öngördüğü istisnalar haricinde, vatandaşlar tarafından talep edilen bil-
          giler kendilerine sağlanmalıdır.

          Bir bilgi talebi ve bunun cevabı, sözlü veya yazılı olabilir. Hukukun izin verdiği
          ölçüde, idari makamlar vatandaşça tercih edilen iletişim araç ve kanallarına ön-
          celik verir.

          Nezaket
          Bir kamu görevlisi vatandaşlarla iletişiminde, toplumumuzda genel olarak kabul
          edilen basit nezaket kurallarına uymanın yanı sıra, uyumlu, saygılı ve insani bir
          kişiler arası ilişkiyi korumak için konuşmalarında ve tutumunda profesyonel bir
          ton sürdürmelidir.                                                         I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu

          Gerektiğinde,  vatandaşın  talebine  uyamamasının  nedenlerini  açıklayarak  bilgi
          verir ve kişiyi yetkili birime yönlendirmeye çalışır. Her durumda, duruma uygun
          ve tarafsızlık gösteren anlaşılır bir dil kullanmaya çalışır.

          İdari makamın bir hata yapmış ve vatandaşın meşru beklentileri uyarınca hareket
          etmemiş olması durumunda, özür dileyerek vatandaşın idari makamlara güvenini
          yeniden kurmalıdır.

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54