Page 49 - kdk-sempozyum-1
P. 49
İyi gerekçelendirilmiş bir karar, anlaşılır bir karardır. Bu nedenle standart veya
aşırı derecede genel ifade dönüşleri yetersizdir. Açık ve vatandaşın durumuna
uygun olması halinde kısa neden yeterli olabilir.
Aktif bilgi
İdari makamlar, şeffaf bir şekilde hareket etmeli ve talep olmaksızın kamuyu
hukukun yetkilendirdiği sınırlar ölçüsünde açık, tarafsız ve kapsamlı bir şekilde
bilgilendirmelidir.
Aktif bilgi, idari uygulamaların yanı sıra yasal ve düzenleyici hükümleri olabildi-
ğince daha geniş kamuya daha erişilebilir ve anlaşılır kılmaktan oluşan idari ma-
kamların göreviyle örtüşür. Bu bilgi; doğru, tam, kesin, etkin ve güncel olmalıdır.
İdari makamlar açık ve anlaşılır bir dil kullanmalı ve iletişimleri etkin olmalıdır.
En fazla sayıda ilgili vatandaşa ulaşabilmek için değişik ve uygun iletişim kanalları
kullandıklarından emin olmalıdırlar.
Pasif bilgi
Hukukun öngördüğü istisnalar haricinde, vatandaşlar tarafından talep edilen bil-
giler kendilerine sağlanmalıdır.
Bir bilgi talebi ve bunun cevabı, sözlü veya yazılı olabilir. Hukukun izin verdiği
ölçüde, idari makamlar vatandaşça tercih edilen iletişim araç ve kanallarına ön-
celik verir.
Nezaket
Bir kamu görevlisi vatandaşlarla iletişiminde, toplumumuzda genel olarak kabul
edilen basit nezaket kurallarına uymanın yanı sıra, uyumlu, saygılı ve insani bir
kişiler arası ilişkiyi korumak için konuşmalarında ve tutumunda profesyonel bir
ton sürdürmelidir. I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
Gerektiğinde, vatandaşın talebine uyamamasının nedenlerini açıklayarak bilgi
verir ve kişiyi yetkili birime yönlendirmeye çalışır. Her durumda, duruma uygun
ve tarafsızlık gösteren anlaşılır bir dil kullanmaya çalışır.
İdari makamın bir hata yapmış ve vatandaşın meşru beklentileri uyarınca hareket
etmemiş olması durumunda, özür dileyerek vatandaşın idari makamlara güvenini
yeniden kurmalıdır.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 49