Page 26 - KDK
P. 26

24        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME








                 Uluslararası Barolar Birliği tarafından 2018’de Ombudsmanlık program-
                 ları hakkında hazırlatılan bir rapor,  aşağıdaki tespitlerde bulunmuştur:
                                             43



                   Ombudsmanlık kurumlarının tam olarak etkili olabilmeleri için, farklı arka
                   planlardan gelen ve farklı ihtiyaçları olan bireylerin Ombudsmanlık hizmet-
                   lerinden hem haberdar olmaları hem de bu hizmetlerden rahat bir şekil-
                   de yararlanıyor olmaları gerekmektedir. Bu rapor için yapılan araştırmalar
                   birçok Ombudsmanlığın, belirli grupların hizmetlerine erişimde karşılaştık-
                   ları zorlukların son derece bilincinde olduklarını ve bu zorlukların, adaletin
                   kalitesini etkilemeden yeterli bir şekilde ele alınmasını sağlamaya yönelik
                   adımlar attıklarını ortaya koymuştur.





                 Ombudsmanlıkların, bireylerin kuruma erişmeleri için yeterli yardım
                 sağlayabilmeleri aynı zamanda bütçeye de bağlıdır. İç düzenlemeler,
                 çeviri gibi çeşitli engellerin bulunduğu durumlarda fiziksel erişime yar-
                 dımcı olmak amacıyla izlenecek bir prosedür öngörmelidir.
                 Ombudsmanlığa elektronik erişim, birçok bireyin şikâyette bulunması-
                 nı kolaylaştırırken bu, özellikle okuma yazma bilmeyen bireyler, dijital
                 dünyadan uzak bireyler, daha az eğitimli bireyler ve yoksul bireyler
                 için sorunları çözmez. Bu nedenle, halkın kurumla kişisel temas kur-
                 masını sağlayan bölgesel ofislere (veya belediye binasında ya da yerel
                 ofiste kalıcı bir alana) sahip olmak çok faydalıdır. Özellikle Türkiye gibi
                 büyük bir ülkede, nüfusun önemli bir kısmının Ombudsmanlığı etkili bir
                 şekilde kullanmasını sağlamak önemlidir.
                 Korona pandemisi boyunca birçok Ombudsmanlık, acil durum önlem-
                 leri ve bunların insan hakları ve özgürlükleri üzerindeki etkileri konu-
                 sundaki tartışmalara evden çalışma yoluyla aktif olarak katılmaktadır.
                 Olağanüstü hâl (pandemi) durumunda bile insan hak ve özgürlüklerinin
                 gözetilmesinin  önemini  vurgulamak  için  paylaşımlar  hazırlamışlar  ve
                 savunmasız grupların özel olarak korunması çağrısında bulunmuşlar-
                 dır. Örneğin Portekiz’de, Ombudsmanlık Kurumu olağanüstü hâl rejimi



                 43   J Beqiraj, S Garahan and K Shuttleworth, Ombudsmanlık programları ve adalete et-
                 kin erişim: Uluslararası uygulamalar ve eğilimler üzerine bir çalışma, Uluslararası Barolar
                 Birliği, Ekim 2018.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31