Page 32 - KDK
P. 32

30        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME








                 sek’teki Trebinje’de bir etkinlik düzenlemiştir. Kararlaştırılan sonuç,
                                                        62
                 Uluslararası İnsan Hakları Örgütü (IHRO) ile koordineli olarak insan
                 hakları konusunda genel ve uzman halkın eğitilmesi olmuştur. Benzer
                 eylem Bosna-Hersek’te de uygulanmıştır. 63
                 Polonya’da, Komiserlik Ofisi nezdinde bir Sosyal Konsey bulunmakta-
                 dır. Sosyal Konsey, yasal görevlerin yerine getirilmesinde Komisere
                   64
                 destek verirken, idari makamlar ve başta sivil toplum kuruluşları olmak
                 üzere diğer kuruluşlarla temasları sağlar.

                 Van Der Vet, 2017’de Rusya’da, Ulusal İnsan Hakları Kurumlarının iyi
                                   65
                 idare ve demokrasinin ayırt edici işareti hâline geldiklerini tespit et-
                 miştir.  Bununla birlikte, demokrasi ve insan haklarının baskı altında
                      66
                 olduğu bölgesel düzeyde bu kurumların nasıl çalıştıkları bütünüyle
                 açık değildir. Hazırlamış oldukları makale, mülakatlardan yararlana-
                 rak, Rus sivil toplum kuruluşlarının (STK’ların) St. Petersburg’da, bir
                 Ombudsman atanmasını protesto etmek ve yetkililere yeni ve ba-
                 ğımsız bir Ombudsman görevlendirilmesi için baskı yapmak amacıyla
                 nasıl bir gölge Ombudsman -İnsan Hakları Konseyi (İHK)- kurdukları-
                 nı incelemektedir. Bu baskı neticesinde sivil toplumun ve Ombuds-
                 manlığın birbirlerine yakınlaştığını tespit etmişlerdir. İlginç bir şekilde,
                 Ombudsman rolündeki kişinin önemini de vurgulamışlardır.

                 Paydaşların katılımı farklı düzeylerde gerçekleşebilir ve şu hususları
                 içerebilir: 67


                 62   Ombudsmanlık  kurumu,  kamu  kurumları  ve  sivil  sektör  arasındaki  iş  birliğinin
                 güçlendirilmesi (2018), erişim için: https://www.coe.int/en/web/sarajevo/ombuds-
                 man-news/-/asset_publisher/wP7uSfVC5LUV/content/strengthening-the-cooperati-
                 on-between-the-ombudsman-institution-and-public-institutions-and-civil-society-orga-
                 nisations?inheritRedirect=true
                 63   Bosna Hersek’te ayrımcılıkla mücadele etmesi için İnsan Hakları Ombudsmanlığının
                 güçlendirilmesi (2018) erişim için: https://www.coe.int/en/web/national-implementation/
                 projects-by-geographical-area/bosnia-and-herzegovina-hf-disco
                 64   İnsan Hakları Komiseri, erişim için: https://www.rpo.gov.pl/en/content/social-coun-
                 cil-office-commissioner
                 65   Van der Vet, F. (2017). Ombudsmanlığın Gölgesinde: Rusya, St. Petersburg’da Sivil
                 Toplum ve Bağımsız İnsan Hakları Kurumu İçin Mücadele. Avrupa - Asya Çalışmala-
                 rı, 69(8), 1201-1221. https://doi.org/10.1080/09668136.2017.1372732
                 66   Türkiye Kamu Denetçiliği Kurumu, bir Ulusal İnsan Hakları Kurumu değildir. Bu örne-
                 ği karşılaştırma amacıyla ekliyoruz.
                 67   Avrupa Ombudsmanlığı, Ombudsmanlık Kurumlarının Açık Hükûmetteki Rolü, kamu
                 yönetişimi üzerine OECD çalışma belgeleri no. 29 (2018), erişim için: https://www.oecd.
                 org/gov/the-role-of-ombudsman-institutions-in-open-government.pdf
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37