Page 28 - KDK
P. 28
26 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
kında hâkimler ve savcılara rehberlik sağlamak ve kadınların adalete
erişimi ile ilgili hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim müfredatının uygulan-
masında hâkimlerin ve savcıların eğitimlerinden sorumlu ulusal eğitim
kurumları için bir araç sunmaktır. Kapasite geliştirici bu araç, hâkim ve
savcılara yönelik olmakla birlikte daha genel olarak da kullanılabilecek
bir referans kaynağıdır.
Yakın tarihte hazırladığı El Kitabının bir bölümünde Reif (2018), cinsiyet
46
eşitliğinin güçlendirilmesi, kadınların adalete erişimi ve kadın hakları-
nın korunması ve geliştirilmesi konusunda yazmıştır. Kamu idaresinde
toplumsal cinsiyet eşitliğini ve Ombudsmanlık kurumlarının, kendi fa-
aliyetlerinde ve kamu idarelerinde toplumsal cinsiyet eşitliği için çaba
gösterebilecekleri yöntemleri; ulusal insan hakları kurumlarını ve di-
ğer Ombudsmanlık kurumlarını da içeren kadınların adalete erişimi
kavramını ve kadınların ombudsmanlık kurumlarının sunduğu adalete
erişmesinin önündeki engelleri ele almaktadır. Çalışma, Ombudsman-
lıkların kadın haklarını korumak ve geliştirmek için uluslararası insan
hakları normlarını uyguladıkları örnekler sunmaktadır. Ombudsmanlık
kurumlarının kadın haklarına olan ilgisi genellikle sınırlıdır. Buna göre
bu bölüm, kadın haklarının Ombudsmanlar tarafından korunması ve
geliştirilmesinin güçlendirilmesi, toplumsal cinsiyet eşitliğinin ülke için-
de ve kamu idaresinde teşvik edilmesi ve kadınların adalete erişiminin
artırılması için reformlar önermektedir.
Finlandiya’da örneğin, eşitlik için bir Ombudsman bulunmaktadır. 47
Eşitlik Ombudsmanı, asıl görevi kadınlar ve erkekler arasında Eşitlik
Kanunu’na uyumu denetlemek olan bağımsız bir makamdır. Ombuds-
man; toplumsal cinsiyet, cinsel kimlik ve toplumsal cinsiyet ifadesi ile
ilgili konularda yetkilere sahiptir. Ombudsmanın yetkileri, hem ayrım-
cılıkla mücadele etmek hem de eşitliği geliştirmekten oluşmaktadır.
Ombudsmanlıkların yıllık raporlarında, kadınlar (ve erkekler) tarafından
yapılan şikâyetlerin dağılımına ilişkin çok az istatistik bulunmaktadır.
2019 Kosova Ombudsmanlığı yıllık raporunda, şikâyetlerin %27’sinin
kadınlardan ve %73’ünün erkeklerden geldiğini belirten bir istisna bu-
46 Hertogh, M ve Kirkham, R (2018) Ombudsmanlığa İlişkin Araştırma El Kitabı (Edward El-
gar). https://www.elgaronline.com/view/edcoll/9781786431240/9781786431240.00022.
xml
47 EQUINET, Eşitlik Ombudsmanı, erişim için: https://equineteurope.org/author/fin-
land_oe/