Page 36 - KDK
P. 36
34 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
OMBUDSMANLIK, İDARİ MAKAMLAR
VE DEMOKRATİK KAMU YÖNETİMİ
a İdari Makamlara Eğitim ve Diğer Destek Biçimleri Sunma Fırsatları
(Ombudsmanlığın rolüne, iyi idareye ve şikâyetlerin iyi bir şekilde ele
alınmasına dair olanlar da dâhil).
Ombudsmanlık ofisinin, hizmet verdiği halka görünür olması ve idari
makamlar tarafından işlevlerinin anlaşılabilmesi çok önemlidir. Bu ise
eğitim yoluyla başarılabilir ve bu alanda Ombudsmanlar ve çalışanla-
rı için eğitim ve kamu makamları için Ombudsmanlığın ne yaptığı ko-
nusunda eğitim olmak üzere farklı eğitim türleri vardır. Her ikisi de
Ombudsmanlığın görünürlüğünü ve etkililiğini artırmak için değerlidir.
Ayrıca, Ombudsmanlığın işlevlerinin daha iyi anlaşılmasını sağlar ve
böylece, mahkemelerin dava yükünün azaltılmasında aktif bir rol oy-
nayabilir.
Eğitim
Burada, idari makamların şikâyetlerinin ele alınmasında (oldukça dar
kapsamlı) eğitilmesi ve onları iyi kamu idaresinde (“insancıl yönetim”
amacı) eğitilmesi/desteklenmesi arasında yapılması gerekli başka bir
ayrım daha bulunmaktadır. Örneğin, Birleşik Krallık PHSO’nun İyi İdare
İlkeleri, ikincisine bir örnektir. Kamu kurumları tarafından iyi idarenin
71
bu altı ilkesi şunlardır:
1 Doğrusunu yapmak;
2 Müşteri odaklı olmak;
3 Açık ve hesap verebilir olmak;
4 Adil ve orantılı hareket etmek;
5 İşleri düzeltmek;
6 Sürekli iyileştirme arayışı.
71 PHSO, İyi İdare İlkeleri (2009), erişim için: https://www.ombudsman.org.uk/sites/de-
fault/files/page/0188-Principles-of-Good-Administration-bookletweb.pdf