Page 34 - KDK
P. 34
32 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
Yunanistan’dan bir başka örnek ise Avrupa eşitlik yasasının işlediği
69
bir sosyal gerçeklik yaratmak için bir sosyal alanın harekete geçirilme-
sine yardımcı olma konusunda sivil toplumun harekete geçirilmesinin
önemini göstermektedir.
Danimarka’da Ombudsman tarafından özel iş yerlerinde ayrımcılığa
karşı koruma sağlanamamasının Danimarka’yı uluslararası yükümlü-
lüklerini ihlal eder konuma düşüreceğine dair yapılan açıklama sonra-
sında, 1996’da mevzuat ancak kabul edilmiştir. 70
Daha genel olarak, BM Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme (CRPD)
Ombudsmanlıkların, ulusal insan hakları kurumlarını ve sivil toplum ku-
ruluşlarını, özellikle de engellilerin kendileri tarafından yönetilen örgüt-
leri, engellilere yönelik insan haklarının teşviki ve korunmasını güçlen-
dirmenin bir aracı olarak koordine edilmesini teşvik etmiştir.
Ombudsmanlıklara bağlı insan hakları merkezleri, Finlandiya ve Slo-
venya’dan örnekler sunar. Finlandiya’da, Finlandiya İnsan Hakları Mer-
kezleri Parlamento Ombudsmanlığı Kanunu (197/2002), Bölüm 19 b -
İnsan Hakları Merkezinin Amaçları’nda şunları belirtmektedir:
69 Nick O’Brien (2012) Sosyal haklar ve sivil toplum: “Uygulama” olmak-
sızın “Güç Vermek”, Journal of Social Welfare and Family Law, 34:4, 459-
470, DOI: 10.1080/09649069.2012.753728
70 Lane, J ve Videboek Munkhorn, N İş yerinde engellilik ayrımcılığından Danimarka ve
İngiliz koruması – şimdi, geçmiş ve gelecek; http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/23332/1/
LaneDanish.pdf 1961’de Danimarka tarafından onaylanan 111 sayılı 1958 Uluslararası
Çalışma Örgütü Ayrımcılık Sözleşmesi (İstihdam ve Meslek) uyarınca ve 1971’de Dani-
marka tarafından onaylanan 21 Aralık 1965 tarihli Her Türlü Irk Ayrımcılığının Ortadan
Kaldırılmasına İlişkin Birleşmiş Milletler Uluslararası Sözleşmesi uyarınca Danimarka’nın
yükümlülüklerine ilişkin Folketingets Ombudsmands Udtalelse FOU 1995.46 (Ombuds-
manlık görüşü sayı: 46, yıl: 1995)