Page 38 - KDK
P. 38
36 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
Avrupa Ombudsmanlığı, kamu hizmeti ilkelerinin aşağıdaki gibi olması
gerektiğini belirten bir Doğru İdari Davranış Kurallarına sahiptir:
74
1 Avrupa Birliği’ne ve tüm vatandaşlara bağlılık;
2 Dürüstlük;
3 Nesnellik;
4 Başkalarına saygı;
5 Şeffaflık.
Kurallar, bireylerin AB kurumlarından hangi idari standartları bekleyebile-
ceklerini bilmelerine yardımcı olmaktadır. Aynı zamanda, devlet memurları
için halkla olan ilişkilerinde yararlı bir rehber işlevi görmektedir. İyi idare
ilkesini daha somut hâle getirmek suretiyle bu kurallar, en yüksek idare
standartlarının teşvik edilmesine yardımcı olur.
Şikâyetin Ele Alınması
Uluslararası Ombudsmanlık Enstitüsü (IOI) üyeleri için eğitimler sun-
maktadır. Bunlar, üyelerinin yeteneklerini geliştirmeyi ve en iyi uygula-
maların paylaşılmasını amaçlamaktadır. Avrupa ve Orta Asya UNDP:
75
Şikâyetlere Nasıl Bakılmalı adında Ombudsmanlık Kurumlarına yönelik
bir rehber yayımlamıştır. 76
Örneğin, Birleşik Krallık’taki Ombudsmanlık Birliği, 2018’de üyeleri
77
için bir Hizmet Standartları Çerçevesi yayımlamıştır. Çerçeve, üye ku-
ruluşlara kendi performanslarını geliştirmeleri, iyi uygulamaları yerleşik
hâle getirmeleri ve sundukları hizmet kalitesini göstermeleri için öne-
riler ve rehberlik sağlamaktadır. Çerçeve, hizmet kullanıcılarının ne-
74 Avrupa Ombudsmanlığı, Avrupa Doğru İdari Davranış Kuralları (2002) erişim için:
https://www.ombudsman.europa.eu/en/publication/en/3510
75 IOI eğitimi, erişim için: https://www.theioi.org/ioi-activities/training
76 UNDP Ombudsmanlık Kurumları İçin Rehber: Şikâyetler Nasıl Ele Alınmalı
(2014) https://www.eurasia.undp.org/content/rbec/en/home/library/democratic_govern-
ance/guide-for-ombudsman-institutions--how-to-handle-complaints-.html
77 https://www.ombudsmanassociation.org