Page 50 - KDK
P. 50

48        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME







                 Bundestag’a (çevrim içi bir platform aracılığıyla) yöneltilen herhangi
                 bir şikâyet ve talep, bu dilekçeleri inceleyen komiteye iletilmekte-
                 dir. Onların rolü, yasaların pratikte nasıl işlediğini veya yeni sorunlara
                 nasıl neden olabileceğini veya Bundestag’ın belirli bir konuya daha
                 ayrıntılı olarak bakması gerekip gerekmediğini gözetmektir. Alman
                 Grundgesetz’in 17. maddesinde şöyle denilmektedir:




                   Herkes, bireysel olarak veya başkalarıyla birlikte, istek veya şikâyetlerini
                   yetkili makamlara ve parlamentoya yazılı olarak iletme hakkına sahiptir.




                 Alman Bundestag Dilekçe Komitesine yazan herkese “üç güvence ile
                 dönüş” yapılır: (1) Dilekçenin alındığı onaylanır, (2) daha sonra dilekçe
                 komite tarafından incelenir (3) ve son olarak da (bu kesinlikle bireysel
                 olarak dilekçe sunulanlar için en büyük farktır) dilekçe sahipleri, baş-
                 vuruları ile ilgili ne yapıldığı konusunda komiteden gerekçeli bir karar
                 alırlar. Bir dilekçenin kamuya açık bir şekilde ele alınabilmesi için, dört
                 hafta içinde 50.000 destekçiye ulaşması gerekir.

                 Petitionsausschuss’a sunulan başvurular üç şekilde olabilir: dilekçeler,
                 çoklu veya toplu dilekçeler ve diğerleri.

                 Dilekçeler: (1) Dilekçeler, taleplerin veya şikâyetlerin kişinin kendisi
                 için, üçüncü taraflar için veya genel çıkarlar için yapıldığı dosyalardır.
                 (2) Talepler, devlet organlarının, makamlarının veya kamu işlevleri
                 yerine getiren diğer kurumların işlemlerine veya ihmallerine yönelik
                 talep ve önerilerdir. Özellikle mevzuata yönelik önerileri içerirler. (3)
                 Şikâyetler, devlet organlarının, makamlarının veya kamu işlevleri ye-
                 rine getiren diğer kurumların işlemlerine veya ihmallerine itirazlardan
                 ibarettir.

                 Çoklu: (1) Çoklu dilekçeler, aynı konuya ilişkin ayrı ayrı yazılan dilek-
                 çelerdir. (2) Toplu dilekçeler, aynı konuya ilişkin toplanan imzalardır.
                 (3) Yığın dilekçeler, metni tamamen veya büyük ölçüde aynı olan, aynı
                 konuya ilişkin çok sayıdaki dilekçelerdir.

                 Diğer: Dilekçeler, belirli bir talep olmaksızın, bilgi taleplerini ve sadece
                 beyanları, eleştirileri, suçlamaları, onaylama ifadelerini veya diğer gö-
                 rüş açıklamalarını içermeyecektir.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55