Page 47 - KDK
P. 47
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 45
Ombudsmanlıkların kendilerine getirilen uyuşmazlıkları çözmek için
bir dizi yöntemi bulunmaktadır. Tüm Ombudsmanlıklar aynı yaklaşım-
ları ya da terminolojiyi kullanmazlar. 2014 yılında yapılan bir çalışma ,
95
Birleşik Krallık ve İrlanda’daki Ombudsmanlık ve şikâyetleri ele almak-
la sorumlu kuruluşlar tarafından resmî olmayan çözüm yaklaşımlarının
kullanımını haritalandırmıştır. Yazarlar, Ombudsmanlıkların yaptıklarının
karşılığı olarak pek çok olası terim bulmuşlar (uzlaşma/ erken çözüm/
mutabakat/ resmî olmayan çözüm/ yerel çözüm/ arabuluculuk/ çözüm/
müdahale/ sulh) ve bir dereceye kadar tutarlılık ve standardizasyon
için çağrıda bulunmuşlardır.
Ombudsmanlıkların sunduğu uyuşmazlık çözüm türlerini sınıflandırma-
ya yönelik diğer girişimler ise şunlardır: resmî olmayan erken sulh;
96
taraf anlaşması ile sulh (müzakere ve arabuluculuk); erken tarafsız de-
ğerlendirme; uzlaşma; üçüncü taraf kararı ile uzlaşma; tahkim; yargısal
karar verme; bilirkişi kararıdır.
Bazı Ombudsmanlıklar, yıllık raporlarında, uyuşmazlıkların çözümüne
yönelik yaklaşımlarını ve kullandıkları terminolojiyi açıklamayı tercih
etmektedir. Örneğin, PHSO çalışmalarını aşağıdaki şekilde açıklamak-
tadır :
97
Yardım hattı, ister telefonla, ister dijital olarak, isterse de posta
Sorular
yoluyla olsun, tüm soruları kuruluşa yöneltir.
Bir soruyu, daha ayrıntılı olarak incelediğimizde ve yardımcı ola-
bileceğimiz bir şey olabileceğini düşündüğümüzde bir şikâyet
olarak tanımlarız. Birleşik Krallık devlet daireleri, İngiltere’deki
Şikâyet
Ulusal Sağlık Hizmetleri ve Birleşik Krallık’taki diğer bazı kamu
kuruluşları hakkında şikâyetleri kabul ediyoruz. Ayrıca “yetki sa-
hamız dışında” şikâyetler alıyoruz.
95 Doyle, M; Bondy, V ve Hirst, C (2014) Birleşik Krallık ve İrlanda’da Ombudsmanlığın
gayriresmî çözüm yaklaşımlarının kullanılması https://www.researchgate.net/publica-
tion/311675615_The_use_of_informal_resolution_approaches_by_ombudsmen_in_
the_UK_and_Ireland_2014
96 Gill, C, Williams, J, Brennan, C, ve Hirst C, AUÇ Modelleri – Yasal Ombudsmanlık
için bir rapor (2014), erişim için: https://www.legalombudsman.org.uk/media/he4bmjpx/
models-alternative-dispute-resolution-report-141031.pdf
97 PHSO, Yıllık Rapor 2019-20, erişim için: https://www.ombudsman.org.uk/publica-
tions/annual-report-and-accounts-2019-20