Page 67 - KDK
P. 67

OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME              65








                              OMBUDSMANLIK, BİREYLER VE
                              DEMOKRATİK KATILIM



                 Bu alandaki ana öncelik, Ombudsmanlığın görünürlüğünü artırmak ve
                 daha fazla kişi için erişimi kolaylaştırmaktır.


                 Ombudsmanın Kamuya Açık Profili ve Halkın Güveni/Görünürlük

                   3.1   Var olan kanıtlar, 2012’deki kuruluşundan bu yana Ombuds-
                       manlığa gelen şikâyetlerin sayısında zamanla bir artış olduğunu
                       göstermektedir. Düzenli olarak kamuoyu yoklamaları yapıldığı
                       ve tanınırlıkta bir artış olduğu belirtildi. Ombudsmanlığa erişim
                       sağlayan kişilerin farkındalık seviyesini ölçmek ya da profilleri ile
                       motivasyonlarını derinlemesine incelemek için güvenli ve şeffaf
                       bir kanıt niteliğinde dayanak olması önemlidir. Bu gibi ayrıntılı
                       veri olmadan, farkındalık açısından eksiklikleri belirlemek veya
                       güven seviyesindeki ilerlemeyi ölçmek zordur. Daha yapılandı-
                       rılmış, şeffaf ve döngüsel bir veri toplama süreci arzu edilir.



                       ÖNERİ 1

                       Ombudsman yıllık bir kamu farkındalığı anketi yaparak, Ombuds-
                       manlığa başvuruda bulunan kişilerin profillerine ilişkin şu andakin-
                       den daha fazla ayrıntı sunacak şekilde (ör. cinsiyet, ırk, yaş vb.) yılık
                       verileri derlemelidir.



                   3.2   Ombudsmanlığın vatandaşlar, sivil toplum kuruluşları, fikir lider-
                       leri, muhtarlar ve mahalli idarecilerle bölgesel toplantılar düzen-
                       lediği bilgisi aktarılmıştır. Ayrıca, Ombudsmanlık Kulüpleri ağının
                       üniversitelerde oluşturulduğu ve sempozyumlar, çalıştaylar ve
                       ziyaretler düzenlendiği bilgisi verilmiştir. Ombudsmanlığın kamu
                       tarafından tanınırlığının gün geçtikçe artmasıyla, bu gibi ilerleme-
                       lerin yapılan çalışmalarda da ortaya konduğu belirtilmiştir. Aynı
                       zamanda, doğrudan Başdenetçiye raporlama yapan bir Basın
                       Danışmanının yanı  sıra sivil toplum kuruluşları ile iletişimi güç-
                       lendirmek  ve  ulusal  çapta  tanıtım  faaliyetleri  gerçekleştirmek
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72