Page 67 - KDK
P. 67
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 65
OMBUDSMANLIK, BİREYLER VE
DEMOKRATİK KATILIM
Bu alandaki ana öncelik, Ombudsmanlığın görünürlüğünü artırmak ve
daha fazla kişi için erişimi kolaylaştırmaktır.
Ombudsmanın Kamuya Açık Profili ve Halkın Güveni/Görünürlük
3.1 Var olan kanıtlar, 2012’deki kuruluşundan bu yana Ombuds-
manlığa gelen şikâyetlerin sayısında zamanla bir artış olduğunu
göstermektedir. Düzenli olarak kamuoyu yoklamaları yapıldığı
ve tanınırlıkta bir artış olduğu belirtildi. Ombudsmanlığa erişim
sağlayan kişilerin farkındalık seviyesini ölçmek ya da profilleri ile
motivasyonlarını derinlemesine incelemek için güvenli ve şeffaf
bir kanıt niteliğinde dayanak olması önemlidir. Bu gibi ayrıntılı
veri olmadan, farkındalık açısından eksiklikleri belirlemek veya
güven seviyesindeki ilerlemeyi ölçmek zordur. Daha yapılandı-
rılmış, şeffaf ve döngüsel bir veri toplama süreci arzu edilir.
ÖNERİ 1
Ombudsman yıllık bir kamu farkındalığı anketi yaparak, Ombuds-
manlığa başvuruda bulunan kişilerin profillerine ilişkin şu andakin-
den daha fazla ayrıntı sunacak şekilde (ör. cinsiyet, ırk, yaş vb.) yılık
verileri derlemelidir.
3.2 Ombudsmanlığın vatandaşlar, sivil toplum kuruluşları, fikir lider-
leri, muhtarlar ve mahalli idarecilerle bölgesel toplantılar düzen-
lediği bilgisi aktarılmıştır. Ayrıca, Ombudsmanlık Kulüpleri ağının
üniversitelerde oluşturulduğu ve sempozyumlar, çalıştaylar ve
ziyaretler düzenlendiği bilgisi verilmiştir. Ombudsmanlığın kamu
tarafından tanınırlığının gün geçtikçe artmasıyla, bu gibi ilerleme-
lerin yapılan çalışmalarda da ortaya konduğu belirtilmiştir. Aynı
zamanda, doğrudan Başdenetçiye raporlama yapan bir Basın
Danışmanının yanı sıra sivil toplum kuruluşları ile iletişimi güç-
lendirmek ve ulusal çapta tanıtım faaliyetleri gerçekleştirmek