Page 69 - KDK
P. 69

OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME              67







                       başvuru yöntemlerine ilişkin bilgiler ayrıca telefonla da veril-
                       mektedir. Türk vatandaşı olsun ya da olmasın herkesin şikâyet
                       edebilmesi mümkündür. Şikâyet sahibinin, kendi haklarının
                       ihlali söz konusu olmaksızın, kamu menfaatine ilişkin konular-
                       da başvuruda bulunması mümkündür. Tüm sektörler şikâyette
                       bulunulabilir. Ayrıca şikâyetlerin dağılımı itibarıyla genel olarak
                       toplumda Ombudsmanlığa yaygın bir başvuru eğilimi olduğu
                       görülmektedir. Şikâyetlerin yazılı olarak gelmesi gerekliliğinin,
                       elektronik ortamda olsa dâhi, özellikle de belirli fiziksel veya
                       akli engelleri olan ya da sınırlı okuryazarlığı olan pek çok kişi
                       için bir engel oluşturması olasıdır. Ombudsmanlık bu sebep-
                       le, şikâyetlerin telefonla veya fiziki olarak yapılmasını mümkün
                       kılmalı ve bu gibi şikâyet sahiplerinin söz konusu şikâyetle-
                       rin tabiatını belirtebilmelerine yardımcı olacak, özel bir yardım
                       hattı üzerinden yapılması için destek sağlamalıdır. Bu gibi ge-
                       lişmeler, yalnızca engelli bireylerin değil, herkesin spesifik ih-
                       tiyaçlarını karşılayabilmek için makul bir düzenleme politikası
                       geliştirmenin parçası olabilir.



                       ÖNERİ 3

                       Ombudsmanlık, kuruma erişim sağlamak isteyen, engellilerin de
                       ötesinde, herkesin ihtiyaçlarını karşılayan makul bir düzenleme po-
                       litikası geliştirmelidir. Özellikle de, bu gibi bir politika şikâyetlerinin
                       yazılı iletilmesi zorunluluğuna dair beklentiyi düzenlemeli ve bölge-
                       sel teşkilatlar aracılığıyla (aşağıya bakınız) olmak üzere şikâyetlerin
                       fiziki olarak da sunulmasını mümkün kılmalıdır. Ombudsmanlık ay-
                       rıca, yazılı olarak iletilmeyen şikâyet başvuruları için mevcut olan
                       desteğini etkin bir şekilde tanıtmalıdır.




                 Kadınlar İçin Özel Erişim Hususları

                   3.4   Kadınların Ombudsmanlığa erişiminde belirli bariyerlerle kar-
                       şılaşma olasılığının bulunduğu bilinen bir gerçektir ve karşılı-
                       ğında özel çözümler gerekmektedir. Tek başına etkin olması
                       muhtemel tek veya basit bir çözüm bulunmamaktadır. Bunun
                       yerine, kadınların spesifik ihtiyaçlarını karşılamakta azami etki-
                       yi yaratabilmeleri için yukarıda önerilen görünürlük ve erişim
                       tedbirlerini amaçlamak gerekmektedir. Başka bir deyişle, far-
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74