Page 78 - KDK
P. 78
76 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
OMBUDSMANLIĞIN “TEKNİĞİNİ” VE
YETKİSİNİ İYİLEŞTİRMEK
Bu alanda temel amaç, bireysel mağduriyetlere etkin bir şekilde kar-
şılık verebilmek, iyi idareye ilişkin sürdürülebilir iyileştirmeleri ve kamu
kurumlarının insan hakları ilkelerine uyumunu temin etmek üzere Om-
budsmanlığın yeterli derecede zengin bir tekniğinin ve yeterince güç-
lü yetkisinin olmasıdır.
Resmî Olmayan Uyuşmazlık Çözümünün Gücü
6.1 Ombudsmanlık kendi içerisinde, normalde, en azından yargı
süreciyle kıyaslandığında nispeten resmî olmayan bir uyuş-
mazlık çözümü olarak görülmektedir. Ombudsmanlık, resmî
olmayan sürecin bir parçası olarak, telefonla veya yazılı olarak
yürütülen aracı diplomasi şekli olarak, taraflar arasında müza-
kereyi kolaylaştıran veya sağlayan bir yoldur. Ombudsmanlı-
ğın elindeki daha yapılandırılmış olsa da hâlâ gayriresmî olan
bir teknik ise arabuluculuktur. Ombudsmanlığın, kamu kurumu
ve şikâyet sahibi arasında bir arabuluculuk süreci aracılığıyla
çözümler aradığı belirtilmiştir. Mağduriyete ilişkin olarak adil,
hak temelli ve gelecekte tekrarı önlemeye yönelik yapıcı ve
geçmişe dönük bir yanıt sağlamak için arabuluculuğun sağlam
temelli standartlar ve süreçlerden beslenmesi gerekmekte-
dir. Hak temelli arabuluculuk, gerçekleştirildiği ilke ve hukuk
çerçevesinin tanınmasını gerektirdiğinden, tarafsız bir uzlaş-
tırmacı ya da arabulucudan daha aktif müdahale edilmesini
gerektirir. Böyle bir hak temelli arabuluculuk uygulaması da,
uygun eğitim ve sürekli gelişimi gerektiren, beceri isteyen bir
faaliyettir. Ombudsmanlığın elindeki “dostane çözüm” kapsa-
mında en yapıcı yöntemlerden bir tanesi olarak, mevcut arabu-
luculuk uygulamasını güçlendirmesini teşvik ediyoruz.
ÖNERİ 15
Ombudsmanlık, mevcut gayriresmî çözüm olanaklarını zenginleştir-
menin bir yolu olarak, hak temelli arabuluculuğun geliştirilmesi ve
uygulanması için buna özgü bir kaynak oluşturmalıdır.