Page 74 - KDK
P. 74
72 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
OMBUDSMANLIK, KAMU GÖREVLİLERİ
VE DEMOKRATİK KAMU İDARESİ
Bu alandaki temel öncelik, kamu görevlilerinin iyi yönetim ve insan
hakları ilkelerine uymasını sağlamak ve böylece kamu görevlileri açı-
sından daha duyarlı, insancıl uygulamalara katkıda bulunmak üzere,
kamu idaresinin kalitesini iyileştirmektir.
Kamu Görevlilerine Yönelik Eğitim ve Diğer Destekler
4.1 Şikâyetlere bakılması, iyi yönetimin sadece bir kısmıdır. Kamu
idaresinin insanileştirilmesi görevinin ulaşılabilir olması için, Om-
budsmanlığın yalnızca şikâyetlere bakma yönü değil, idari faali-
yetlerin tümüne ilişkin öğretileri yaygınlaştırması gerekmektedir.
4.2 Buna giden yoldaki ilk adım ise sıklıkla, iyi yönetim ilkelerinin
yayımlanmasıdır. Bir yandan bu gibi materyalleri yayımlamak
nispeten kolay olsa da, bunları günlük uygulamalara yerleştir-
mek asıl zorluğu oluşturmaktadır. Çalıştaylar ve eğitim kursla-
rının verilmesi, Ombudsmanlık raporlarında kısa muhtıraların,
öz bilgi notlarının ve ilkelere atıfların hazırlanmasının tümü bu
zorluğa yanıt vermenin yöntemlerinden bir tanesidir.
4.3 Ayrıca, iyi yönetimin hayata geçirilmesinde insan haklarının
korunması ve geliştirilmesinin ne anlama geldiği her zaman
aşikâr değildir. Ombudsmanlık personelinin, insan hakları ve
iyi yönetişime ilişkin yakın zamanlı gelişmeler konusunda eği-
tim aldığı belirtilmiştir. Bu gibi eğitim ihtiyaçları, kamu görevlile-
rine de aşamalı eğitimlerle verilmelidir. Sivil ve siyasi hakların
anayasal konumunun altını çizmenin yanı sıra Ombudsmanlık,
sosyal hakların fiilen nasıl hayata geçirileceğini eğitimler ve
desteklerle de göstermelidir.
ÖNERİ 11
Ombudsmanlık, yalnızca iyi idare değil, sahip olunan sosyal haklar da
dâhil olmak üzere insan haklarının da kamu görevlilerinin iyi uygulama-
larına dercedilmesine yardımcı olacak bir dizi eğitim fırsatı sunmalı (veya
başkalarının sunmasına yardımcı olmalı) ve bir dizi materyal üretmelidir.