Page 212 - soma rapor 30122014
P. 212

11.  Denetimle  görevli  kamu  görevlilerinin  görevlerini  daha  ciddi  yapmalarının

               sağlanması ve toplumdaki adalet duygusunu sarsacak böylesine olayların yaşanmaması
               adına,  iş  kazaları  sonucunda  işçilerin  yaşamını  yitirmeleri  ya  da  yaralanmaları

               durumunda, bu konuda ihmali görünen ve denetimle görevli kamu görevlileri hakkında
               yürütülecek soruşturmalarda 4483 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanmayacağına dair

               düzenleme  yapılmalı  ve  böylelikle  cumhuriyet  savcılarının  soruşturma  iznine  ihtiyaç
               duymadan gerekli soruşturmayı yürütmeleri sağlanmalıdır.


                     12.  Soma  maden  kazasının  meydana  gelişinde  hükümet  fonksiyonundan  çok  “idari
               fonksiyon” un ve bunun başında bulunan üst düzey bürokratların sorumlu olduğu kuşkusuzdur.

               Bu  facia  karşısında  bürokratların  gerekli  demokratik  tavrı,  siyasilerden  önce  göstermeleri

               beklenmektedir.  Siyasi  irade  görevden  almadan,  bu  makamlardan  ayrılmalarının  gerektiği,
               abartılı bir tespit olarak görülmemelidir.


                     13.  Salt beyana dayalı sistemin yarattığı sakıncalar dikkate alınarak madencilik
               faaliyetlerine  ilişkin  tüm  süreçlerde,  beyan  esasına  dayalı  uygulamadan  süratle

               vazgeçilmesi, bu açıdan gerekli mevzuat değişikliklerinin gerçekleştirilerek, madenlere
               ilişkin  her  türlü  idari  karar  ve  onayın,   belirlenecek  kriterler  üzerinden  kanıtlanmış

               verilere dayalı surette verilmesi gerekmektedir.

                     14.  Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın madencilikten sorumlu birimi olan Maden

               İşleri  Genel  Müdürlüğü’ne  2010  yılında  gerçekleştirilen  yasa  değişikliği  ile  "madencilik
               faaliyetlerinin iş güvenliği ve işçi sağlığı ilkelerine uygun yürütülmesini takip etme" görevi de

               verilmiştir.  Bununla  birlikte  hâlihazırda  MİGEM,  ruhsatlandırma  aşamasında  iş  sağlığı  ve

               güvenliği açısından kriterler aramak yerine, işletme ile ilgili kriterlere odaklanmaktadır.

                     Dolayısıyla   MİGEM        tarafından    proje    ruhsatı   verilmesi    aşamasında
               gerçekleştirilecek denetimlerde, projeler üretime elverişli olmanın yanı sıra, hatta ondan

               öncelikli olarak, iş sağlığı ve güvenliğine uygunluk yönünden değerlendirilmelidir.

                     15.  Yenilenemeyen kaynaklar olmaları yönüyle üzerinde gelecek nesillerin de hakkı olan

               madenlerimizin, küçük parçalara bölünerek yeterlilik ve tecrübe düzeyleri birbirinden farklı
               işletmelerce  işletilmesinin  ölçek  ekonomisi  esasları  çerçevesinde  sürdürülebilir  olmadığı,

               kömür  rezervlerinin  doğal  sınırlar  yerine  yapay  olarak  oluşturulmuş  sahalara  bölünmesinin

               ekonomik açıdan yanlış bir yaklaşım olduğu, kaynak kaybı olmaması için, havza genelinde bir
               planlama ve işletmecilik politikasının oluşturulmasının zorunlu olduğu düşünülmektedir.






                                                           198
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217