Page 209 - soma rapor 30122014
P. 209
Bu düşünce ve kanaatlerle hazırlanan işbu Rapor kapsamında, ülkemizdeki mevcut
madencilik mevzuatı ve uygulamaları, iş güvenliği sistemi ve işletme koşulları, idari yapılanma
ve ilgili olduğu düşünülen diğer alanlara yönelik sorunlara ilişkin çözüm önerilerine ilişkin
değerlendirmelere aşağıda yer verilmiştir.
1. Özel rapor konusu kapsamında yapılan incelemeler sonucu ortaya çıkan en temel
husus, iş sağlığı ve güvenliği açısından tehlikeli ve riskli bir sektör olan madencilik sektöründe,
güçlü ve yetkin bir kuruma ihtiyaç bulunmasıdır. Bununla birlikte sektörün temel kuruluşu olan
MİGEM, idari yapılanma, insan kaynağı ve teknik kapasite bakımından değerlendirildiğinde
bu ihtiyacı karşılamaktan uzak görünmektedir. Ayrıntılarına rapor içeriğinde yer verildiği
üzere, maden arama ve işletme ruhsatlarının verilmesi ile madencilik faaliyetlerinin projeye
özellikle iş sağlığı ve güvenliği ilkelerine uygun yürütülüp yürütülmediğinin takip edilmesi
görevlerini yürüten MİGEM’in söz konusu görevleri gerek yasal gerekse yapısal sebeplerle
bihakkın yerine getiremediği anlaşılmıştır.
Bu doğrultuda, MİGEM’in fonksiyonunu tam olarak yerine getirebilmesi için
yeniden tasarlanması, teşkilat ve kadro yönünden güçlendirilmesi, personel yapısı, fiziki
ve teknik imkânlarının, milli servetimiz olan madenlerimizi konu alan bu sektöre yön
verecek, sistemin daha en baştan doğru kurgulanmasında gerekli olan izleme,
değerlendirme ve denetleme görevlerini etkin ve verimli şekilde yürütecek bir yapıya
kavuşturulması gerekmektedir.
2. Halihazırda maden işletmelerindeki teftiş ve denetimler ilgisi nedeniyle MİGEM ve
İTKB tarafından yürütülmekteyse de sistemin bütüncül bir şekilde güvenliğinin sağlanması
açısından işletmenin projeye uygun olarak faaliyette bulunup bulunmadığı yönündeki
denetimin, iş sağlığı ve güvenliği denetiminden ayrı tutulamayacağı düşünülmektedir.
Bu doğrultuda, madencilik sektörünün iş sağlığı ve güvenliği açısından çok tehlikeli
işler sınıfında yer aldığı ve bu alandaki iş sağlığı ve güvenliği denetiminin ayrı bir
uzmanlaşmayı gerektirdiği hususları dikkate alınarak bu kapsamda yapılacak denetimin
ÇŞGB'ye bağlı İTKB'den alınarak MİGEM'e verilmesi gerekmektedir. Bu süreçte,
MİGEM tarafından gerçekleştirilen denetimin niteliğini artırmak amacıyla, Türkiye
Taşkömürü Kurumu, Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu, Maden Tetkik ve Arama
Genel Müdürlüğü, İş Teftiş Kurulu Başkanlığı gibi sektörün önde gelen kurumlarında
görev yapan maden ve jeoloji mühendislerinin tecrübe ve bilgi birikimlerini MİGEM’in
denetimle görevli personeline aktarmaları sağlanmalıdır.
195