Page 59 - soma rapor 30122014
P. 59
hakkını tehlikeye sokmaktan yıldıran ve etkin bir koruma amaçlayan idari ve hukuki bir çerçeve
sunma öncelikli görevini yerine getirmeyi gerektirmektedir.
Bu yükümlülük, kamu faaliyeti bağlamında uygulanan veya uygulanamayan, yaşam
hakkını tehlikeye atabilecek ve tehlikeli faaliyetler özel alanında a fortiori (daha büyük bir
kesinlikle ) gibi yorumlanmalıdır.
Bu nedenle, Mahkeme aynı zamanda Sözleşme’nin 2. maddesinin, kamu yetkililerinin
sorumluluğu altında meydana gelen olayların ardından, tehlikeli faaliyetlerin kişinin ölümüne
yol açması halinde, tehlikeli faaliyetler alanında yetkililere resen bir soruşturma yükümlülüğü
öngördüğünü vurgulamaktadır.
Devlet görevlilerine veya organlarına atfedilen kusurun, takdir hatasının veya ihmalin
ötesine geçtiği ve bu anlamda, söz konusu yetkililerin kasıtlı olarak ve kendilerine verilen
yetkiler çerçevesinde tehlikeli bir etkinliğe bağlı oluşabilecek riskleri önlemek amacıyla yeterli
ve gerekli tedbirleri almadıkları tespit edildiği takdirde, insanların hayatını tehlikeye atan
kişilerin aleyhine hiçbir suçlamada bulunulmaması ya da bu kişilerin yargılanmaması,
yargılanabilir kişilerin kendi inisiyatifleri ile kullanabilecekleri her türlü hukuk yolunun dikkate
alınmamasına, dolayısıyla Sözleşme’nin 2. maddenin ihlal edilmesine yol açabilmektedir.
Bu bağlamda Mahkeme, tehlikeli faaliyetlerin belirli alanında, söz konusu faaliyetin
özelliklerine uygun, özellikle insan hayatı için risk oluşturabilecek düzeyde benzersiz bir
yönetmeliğe yer verilmesi gerektiğinin altını çizmektedir. Bu yönetmelik, etkinliğe ruhsat
verilmesini, hazırlanılmasını, etkinliğin işletimini, güvenliğini ve denetimini
düzenlemelidir ve tüm ilgililerin açığa çıkan riskler nedeniyle hayatı tehlikeye girebilecek
vatandaşların etkili bir şekilde korunmasını sağlamaya yönelik pratik önlemleri almasını
zorunlu hale getirmelidir.
Diğer taraftan yönetmeliklerde, söz konusu faaliyetin teknik yönleri dikkate alınarak ve
farklı seviyelerdeki sorumlular tarafından bu bağlamda işlenebilecek hatalar ile eksiklikleri
belirlemeyi sağlayan uygun işlemler öngörülmelidir.
Bu değerlendirmelerle AİHM, Devletin tehlikeli faaliyetle ilgili gerekli tedbirleri
almamakla sözleşmenin 2’nci maddesinde düzenlenen yaşam hakkının ihlal edildiği sonucuna
varmıştır.
45