Page 59 - soma rapor 30122014
P. 59

hakkını tehlikeye sokmaktan yıldıran ve etkin bir koruma amaçlayan idari ve hukuki bir çerçeve

               sunma öncelikli görevini yerine getirmeyi gerektirmektedir.

                     Bu  yükümlülük,  kamu  faaliyeti  bağlamında  uygulanan  veya  uygulanamayan,  yaşam
               hakkını tehlikeye atabilecek ve tehlikeli faaliyetler özel alanında a fortiori (daha büyük bir

               kesinlikle ) gibi yorumlanmalıdır.

                     Bu nedenle, Mahkeme aynı zamanda Sözleşme’nin 2. maddesinin, kamu yetkililerinin

               sorumluluğu altında meydana gelen olayların ardından, tehlikeli faaliyetlerin kişinin ölümüne
               yol açması halinde, tehlikeli faaliyetler alanında yetkililere resen bir soruşturma yükümlülüğü

               öngördüğünü vurgulamaktadır.

                     Devlet görevlilerine veya organlarına atfedilen kusurun, takdir hatasının veya ihmalin

               ötesine  geçtiği  ve  bu  anlamda,  söz  konusu  yetkililerin  kasıtlı  olarak  ve  kendilerine  verilen

               yetkiler çerçevesinde tehlikeli bir etkinliğe bağlı oluşabilecek riskleri önlemek amacıyla yeterli
               ve  gerekli  tedbirleri  almadıkları  tespit  edildiği  takdirde,  insanların  hayatını  tehlikeye  atan

               kişilerin  aleyhine  hiçbir  suçlamada  bulunulmaması  ya  da  bu  kişilerin  yargılanmaması,
               yargılanabilir kişilerin kendi inisiyatifleri ile kullanabilecekleri her türlü hukuk yolunun dikkate

               alınmamasına, dolayısıyla Sözleşme’nin 2. maddenin ihlal edilmesine yol açabilmektedir.

                     Bu bağlamda Mahkeme, tehlikeli faaliyetlerin belirli alanında, söz konusu faaliyetin

               özelliklerine uygun, özellikle insan hayatı için risk oluşturabilecek düzeyde benzersiz bir
               yönetmeliğe yer verilmesi gerektiğinin altını çizmektedir. Bu yönetmelik, etkinliğe ruhsat

               verilmesini,  hazırlanılmasını,  etkinliğin  işletimini,  güvenliğini  ve  denetimini

               düzenlemelidir ve tüm ilgililerin açığa çıkan riskler nedeniyle hayatı tehlikeye girebilecek
               vatandaşların etkili bir şekilde korunmasını sağlamaya yönelik pratik önlemleri almasını

               zorunlu hale getirmelidir.

                     Diğer taraftan yönetmeliklerde, söz konusu faaliyetin teknik yönleri dikkate alınarak ve

               farklı seviyelerdeki  sorumlular tarafından bu bağlamda işlenebilecek hatalar ile eksiklikleri
               belirlemeyi sağlayan uygun işlemler öngörülmelidir.


                     Bu  değerlendirmelerle  AİHM,  Devletin  tehlikeli  faaliyetle  ilgili  gerekli  tedbirleri
               almamakla sözleşmenin 2’nci maddesinde düzenlenen yaşam hakkının ihlal edildiği sonucuna

               varmıştır.










                                                           45
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64