Page 55 - soma rapor 30122014
P. 55

aynı  zamanda  ilk  bendinin  ilk  cümlesi  ile  Devletlere,  topraklarında  yaşayan  kişilerin

               yaşamlarını  korumak  için  gerekli  önlemleri  almaya  yönelik  kesin  bir  yükümlülük
               yüklediğini de belirtmiştir.

                     Mahkeme, bu yükümlülüğün kamusal olsun ya da olmasın, yaşama hakkının tehlikeye

               girebileceği her türlü etkinliği ve bahse konu davanın da konusunu oluşturan ve doğaları gereği

               de  tehlikeli  olan  çöp  toplama  alanlarının  işletimi  gibi  endüstriyel  etkinlikleri  de  kapsadığı
               kanaatinde olduğunu belirtmiştir.

                     Mahkeme,  Avrupa  İnsan  Hakları  Sözleşmesi’nin  yaşam  hakkına  dair  2’nci  maddesi

               kapsamında yaptığı değerlendirmede; bu maddenin çerçevesini çizdiği yaşamı korumak için

               Devletin  tüm  önlemleri  almaya  yönelik  kesin  yükümlülüğünün  her  şeyden  önce,  Devlete
               yaşama  hakkını  tehdit  eden  durumlara  karşı  etkin  bir  caydırma  mekanizması

               oluşturacak yasal ve idari çerçeve oluşturmak görevi yüklediğini belirtmiştir.

                     Mahkeme,  bu  yükümlülüğün,  şikâyet  konusu  etkinliğin  (çöp  toplama)  kendine  özgü

               niteliklerine ve insan hayatı açısından oluşturduğu potansiyel riske uygun olarak hazırlanan
               düzenlemelerin hazırlanmasını da gerekli kılacağını belirtmektedir. Bu düzenlemeler bu tür bir

               faaliyete ruhsat verilmesini, hazırlanılmasını, işletimini, güvenliğini ve denetimini düzenlemeli;
               tüm ilgililerin açığa çıkan riskler nedeniyle hayatı tehlikeye girebilecek vatandaşların etkili bir

               şekilde  korunmasını  sağlamaya  yönelik  pratik  önlemleri  almasını  zorunlu  kılmalıdır.  Bu

               önlemler ve düzenlemeler Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi bağlamında kamunun haber alma
               hakkına da özellikle önem vermeli ve söz konusu etkinliğin teknik yönlerini de göz önüne

               alarak,  ilgili  süreçteki  eksiklikleri  ve  farklı  düzeylerdeki  sorumlular  tarafından  yapılmış

               olabilecek hataları belirlemeye yönelik süreçleri de oluşturmalıdır.

                     Mahkeme,  sözleşmenin  2’nci  maddesinin  getirdiği  yükümlülüklerin  bununla  sınırlı
               kalmadığını ifade  etmekte ve can kaybının  Devletin  sorumluluğunu gerektirebilecek şartlar

               altında olması halinde bu maddenin Devlete elindeki tüm imkânları kullanarak yaşama hakkını

               korumak için oluşturulan yasal ve idari çerçevenin doğru bir şekilde uygulanmasını ve bu hakka
               yönelik yapılan ihlallerin durdurulup cezalandırılmasını sağlayacak yeterli –adli veya diğer–

               tepkileri verme görevini de yüklediğini belirtmektedir.

                     Mahkeme  bu  bağlamda,  bahse  konu  somut  olayda  başvurucuların  yakınlarının  anılan

               kazada  ölümünü  önlemede  gerekli  tedbirlerin  alınmaması  nedeniyle,  Sözleşme’nin  2’nci
               maddesinin  esası  itibarıyla  ihlal  edildiğine  oybirliğiyle,  yaşam  hakkının  kanun  tarafından

               yeterince  korunamaması  sebebiyle  Sözleşme’nin  2’nci  maddesinin  usulü  itibarıyla  ihlal



                                                           41
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60