Page 218 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 218

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            Diğer taraftan tercümanlık hizmeti her alanda önemli birer ihtiyaç olarak karşımıza
            çıkmakla birlikte konu psikososyal destek olduğunda ayrı bir önem kazanmaktadır.
            Özellikle hassas gruplar arasında yer alan kadın ve çocukların yaşadıkları travmayı
            paylaşabilmeleri için öncelikle konuştukları kişiye güvenmeleri ve doğru iletişim
            kurabilmeleri gerekmektedir. Dolayısıyla tercüme hizmeti verecek kişinin alanda
            tecrübeli ve donanımlı olması önemlidir. Bu anlamda Suriyeli meslek elemanlarına da
            ihtiyaç bulunmaktadır.

            Buna  ilaveten,  GBM’lerde  ASPB  personeli  dâhil  geçici  görevle  çalışan  personelin
            özlük haklarının iyileştirilmesinin, personelin motivasyonunu ve bu konuda sağlanan
            hizmetlerin  kalitesini  arttıracağı,  ayrıca,  Suriyelilere  psikososyal  destek  sağlayan
            personelin de zaman zaman ikincil travma mağduru olabildikleri, bu hizmetlerin
            planlanmasında çalışanlar üzerinde görülebilen bu tür ikincil travmaların etkilerinin
            de göz ardı edilmemesi  gerektiği,  ASPB tarafından sunulan  psikososyal destek
            hizmetlerine ilişkin verilerin tutulmasının ve raporlama konusunun da önem taşıdığı,
            doğru raporlama faaliyetlerinin bu tür hizmetlerin planlanmasını da kolaylaştıracağı
            değerlendirilmektedir.
            IX. Suriyeli Çocukların Eğitimi


            Ülkemizde bulunan geçici koruma altındaki Suriyelilerin neredeyse yarısının çocuk
            olduğu ve doğum oranının yüksekliği dikkate alındığında, çocukların eğitimden uzak
            kalarak kayıp nesil olmalarının önüne geçebilmek adına eğitim hizmetleri şüphesiz ki
            çok kritik bir önem taşımaktadır. Diğer taraftan Suriye krizinin ne zaman sonlanacağının
            öngörülememesi  nedeniyle  toplumsal  entegrasyonun  sağlanması  da  bir  zorunluluk
            olarak karşımıza çıkmaktadır. Dil, toplumsal entegrasyonun temel unsurlarından biri
            olup, bu çerçevede Türkçe öğrenimi büyük önem arz etmektedir.

            Milli Eğitim Bakanlığı’ndan alınan Ekim 2017 tarihli verilerine göre okullara giden
            Suriyeli öğrenci sayısı 618.948’dir. Bu sayının 32.538’i 6 yaşından küçük çocukların
            gittikleri “okul öncesi” eğitim bölümünü oluşturmakta, 6-17 yaş grubundaki 577.864
            öğrenci ise 1 ile 12. Sınıflar arasında eğitimlerine devam etmektedir. Bu çerçevede
            2016-2017 verilerine göre 833 bin civarında olan Suriyeli çocuğun yaklaşık %59’unun
            okullaştırıldığı ve 2017-2018 yılları arasında da okullaşma oranının %63’e çıktığı
            görülmektedir.  Türk devlet okullarına  giderek,  Türkçe ve Milli Eğitim Bakanlığı
            müfredatına göre eğitim alanların sayısı sayısı 2017 yılında 351.135, oranları ise okula
            gidenler içinde %57’dir.

            Eğitime ilişkin hizmetlerin yürütülmesinden sorumlu kurum olan Milli Eğitim
            Bakanlığı’nın, görevi çerçevesinde yoğun ve özverili çalışmalarda bulunduğu, kalıcı



        218   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223