Page 218 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 218
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Diğer taraftan tercümanlık hizmeti her alanda önemli birer ihtiyaç olarak karşımıza
çıkmakla birlikte konu psikososyal destek olduğunda ayrı bir önem kazanmaktadır.
Özellikle hassas gruplar arasında yer alan kadın ve çocukların yaşadıkları travmayı
paylaşabilmeleri için öncelikle konuştukları kişiye güvenmeleri ve doğru iletişim
kurabilmeleri gerekmektedir. Dolayısıyla tercüme hizmeti verecek kişinin alanda
tecrübeli ve donanımlı olması önemlidir. Bu anlamda Suriyeli meslek elemanlarına da
ihtiyaç bulunmaktadır.
Buna ilaveten, GBM’lerde ASPB personeli dâhil geçici görevle çalışan personelin
özlük haklarının iyileştirilmesinin, personelin motivasyonunu ve bu konuda sağlanan
hizmetlerin kalitesini arttıracağı, ayrıca, Suriyelilere psikososyal destek sağlayan
personelin de zaman zaman ikincil travma mağduru olabildikleri, bu hizmetlerin
planlanmasında çalışanlar üzerinde görülebilen bu tür ikincil travmaların etkilerinin
de göz ardı edilmemesi gerektiği, ASPB tarafından sunulan psikososyal destek
hizmetlerine ilişkin verilerin tutulmasının ve raporlama konusunun da önem taşıdığı,
doğru raporlama faaliyetlerinin bu tür hizmetlerin planlanmasını da kolaylaştıracağı
değerlendirilmektedir.
IX. Suriyeli Çocukların Eğitimi
Ülkemizde bulunan geçici koruma altındaki Suriyelilerin neredeyse yarısının çocuk
olduğu ve doğum oranının yüksekliği dikkate alındığında, çocukların eğitimden uzak
kalarak kayıp nesil olmalarının önüne geçebilmek adına eğitim hizmetleri şüphesiz ki
çok kritik bir önem taşımaktadır. Diğer taraftan Suriye krizinin ne zaman sonlanacağının
öngörülememesi nedeniyle toplumsal entegrasyonun sağlanması da bir zorunluluk
olarak karşımıza çıkmaktadır. Dil, toplumsal entegrasyonun temel unsurlarından biri
olup, bu çerçevede Türkçe öğrenimi büyük önem arz etmektedir.
Milli Eğitim Bakanlığı’ndan alınan Ekim 2017 tarihli verilerine göre okullara giden
Suriyeli öğrenci sayısı 618.948’dir. Bu sayının 32.538’i 6 yaşından küçük çocukların
gittikleri “okul öncesi” eğitim bölümünü oluşturmakta, 6-17 yaş grubundaki 577.864
öğrenci ise 1 ile 12. Sınıflar arasında eğitimlerine devam etmektedir. Bu çerçevede
2016-2017 verilerine göre 833 bin civarında olan Suriyeli çocuğun yaklaşık %59’unun
okullaştırıldığı ve 2017-2018 yılları arasında da okullaşma oranının %63’e çıktığı
görülmektedir. Türk devlet okullarına giderek, Türkçe ve Milli Eğitim Bakanlığı
müfredatına göre eğitim alanların sayısı sayısı 2017 yılında 351.135, oranları ise okula
gidenler içinde %57’dir.
Eğitime ilişkin hizmetlerin yürütülmesinden sorumlu kurum olan Milli Eğitim
Bakanlığı’nın, görevi çerçevesinde yoğun ve özverili çalışmalarda bulunduğu, kalıcı
218 TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU