Page 220 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 220

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            Halen GEM’lerde “gönüllü öğretmen” olarak görev alan 13 bini aşkın öğretmenin,
            devlet okullarına aktarılacak Suriyeli çocuklar için Arapça dersi vermesi konusunda
            planlamaların  yapılması  gerekmektedir. “Suriyeli  Çocukların  Türk Eğitim Sistemine
            Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi”  bu bakımdan da Suriyeli çocuklara Arapça
            öğrenmeleri için önemli imkânlar sunmayı hedeflemektedir.

            Suriyeli çocukların sayısal büyüklüğü ve daha da önemlisi alfabe ve dil farklılığı, 2017- 2018
            eğitim-öğretim yılında 5-17 yaş aralığındaki Suriyeli çağ nüfusunun 970 bini aştığı göz
            önünde bulundurulduğunda, Arapça eğitim verecek bir sistem ve kapasite geliştirmenin
            önemli zaman ve finansman gerektireceği, Türk eğitim sisteminin Suriyeli çocuklardan
            kaynaklanan ilave büyük bir yük ile karşı karşıya kalacağı açıktır. Bazı bölgelerde çok
            yüksek sayıdaki Suriyeli çocuğun varlığı, kapasite sorununu daha da arttırmaktadır.
            T.C.  Milli Eğitim Bakanlığı istatistiklerine göre, Türkiye’deki ilkokullarda öğretmen
            başına ortalama 19, ortaokullarda 18, genel liselerde 20, mesleki ve teknik liselerde ise
            14 öğrenci düştüğü bilinmektedir. Bu çerçevede Türkiye’de bütün Suriyeli çocuklar için
            yaklaşık olarak 45-50 bin arasında yeni öğretmene ve 29-30 öğrenciye bir derslik olarak
            hesaplandığında yaklaşık 30 bin ilave dersliğe ihtiyaç olduğu ortaya çıkmaktadır. Türk
            öğretmenlerin, alfabeleri de farklı olan yabancı çocuklara Türkçe öğretme konusunda
            donanımlı olması için, en az 3 ay süreli ön eğitimlere ihtiyaç olacağı; bu öğretmenler önce
            “Türkçe bilmeyen yabancılara Türkçe öğretme” sertifikasyon kurslarına alınmalarının
            gerektiği değerlendirilmektedir.

            Eğitimsiz bir neslin yetişmesi şüphesiz ki uzun vadede suç oranlarının artmasına sebep
            olabilecektir. Ayrıca eğitim sosyal uyumun çok önemli bir parçasıdır. Bu nedenle alınacak
            önlemlerin, Suriyeli çocukların eğitime erişimlerini kolaylaştırarak okullaşma oranının
            artmasını sağlayacak şekilde olması gerekmektedir.  Yine bu amaca yönelik olarak,
            Suriyeli ailelerin bilinçlendirilmelerine ve olası endişelerini gidermeye yönelik çalışmalar
            yapılmasının, bu çalışmaların sahada hane ziyaretlerini de kapsayacak şekilde organize
            edilmesinin, çocuklarını okula gönderen Suriyeli ailelere ekonomik destek sağlayacak
            yardım programlarının uygulanmasına devam edilmesinin, Suriyelilerin yoğun olarak
            yaşadıkları bölgelerdeki okullara öncelik verilmek üzere Arapça bilen rehberlik
            öğretmenlerinin görevlendirilmesinin, geçici koruma kimlik kartı bulunmayan çocukların
            eğitim hayatından mahrum kalmamalarını teminen okullara kabul edilmelerine yönelik
            uygulamanın tüm illerde standart olacak şekilde gerçekleştirilmesinin önemli olduğu
            düşünülmektedir.

            Bu aşamada Türkçenin yabancı bir dil olarak öğretilmesinin ayrı bir uzmanlık alanı
            olduğundan hareketle öğretmenlerin özel olarak eğitilmeleri gerekmektedir. Bu
            anlamda, Yunus Emre Enstitüsü tarafından okul öncesi ve ilkokul düzeyindeki hedef


        220   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225