Page 229 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 229

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            kadına karşı şiddet, aile içi şiddet, evlilik yaşı, resmi nikâh, kadın hakları konusunda
            bastırılan temel bilgilendirici broşürler çok önemlidir; ancak ulaşılan hedef kitle
            sayı olarak oldukça yetersizdir. Dolayısıyla bunların tekrarlanarak yaygınlaştırılması,
            gerçekleştirilen bilgilendirme/eğitim faaliyetlerinin, eğiticilerin eğitimi şeklinde
            şekillendirilip hem geçici barınma merkezi hem de şehirlerde yaşayan daha çok Suriyeli
            kadına ulaşabilmek amacına uygun olarak organize edilmesi gerekmektedir.

            Şiddet  mağduru Suriyeli kadınlar da Türk vatandaşları  gibi  kadın  konuk  evlerinde
            kalabilmektedirler. Ancak dil engeli burada da bir problem olarak karşımıza
            çıkmaktadır. Zira kadın konuk evleri aslında kadınlara güvenli barınma sağlamanın
            yanı sıra psikososyal hizmetler de sunan yerlerdir. Ancak tercüman eksikliği nedeniyle
            buralar Suriyeli kadın ve yanlarında bulunan çocukların dil engeli nedeniyle iletişim
            kuramadıkları, dolayısıyla psikososyal destek vermenin tam aksine psikolojik olarak
            olumsuz etkilenmelerinin olası olduğu yerler haline gelebilecektir.

            Bu çerçevede, öncelikle ASPB tarafından gereken önlemlerin alınması ve hassas
            durumdaki bu kişilere yönelik sunulan hizmetlere erişimlerinin kolaylaştırılması
            gerektiği; ayrıca, kadın konuk evlerinde verilen hizmetlerden Suriyeli kadın ve çocukların
            da faydalanabilmesi için tercüman bulundurulmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.

            Diğer taraftan, en çok istismara açık grup olan refakatsiz çocuklara ilişkin olarak ise
            Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü Refakatsiz
            Çocuklar Yönergesi bulunmakta olduğu, ancak sahada faaliyet gösteren sivil toplum
            kuruluşlarında görevli herkesin sürece ilişkin olarak aynı derecede bilgiye sahip olmadığı
            gözlemlenmiştir. Ayrıca, yönergede refakatsiz çocukların tespit ve sevk sürecinde
            “Çocukların mülakatlarının İl Göç İdaresi Müdürlüğünce onlara en uygun ortamlarda
            yapılacağı, çocuklarla yapılan mülakatlara çocuğun danışmanının eşlik edeceği; mülakat
            raporu hazırlanırken çocukların mülakatına katılan danışmanın görüşlerinin de dikkate
            alınacağı” hususları düzenlenmiş olsa da, İl Göç Müdürlüğü bünyesinde psikolog veya
            sosyal çalışmacı uzman personelin yeterli sayıda bulunmamasından kaynaklı olarak bu
            yükümlülüğün ancak diğer idarelerde görevli uzman personelin görevlendirilmesi ile
            yerine getirebildiği öğrenilmiştir.


            Bu hususlara ilave olarak aynı yönergede  “yaşını ispatlayacak herhangi bir kimlik
            belgesi bulunmayan, fiziki gelişimi ile beyan ettiği yaşı uyumlu görülmeyen çocuklar
            için İl  Göç İdaresi  Müdürlükleri tarafından yaş  tespit raporu alınacağı, yaş  tespiti
            yapılacak yabancılara, işlemin amacı ve süreci hakkında bilgi verileceği; yaş tespiti
            istenen yabancıların, hakkında kesin rapor verilinceye kadar fiziksel gelişimine uygun
            Göç İdaresi Genel Müdürlüğünce oluşturulacak kabul ve barınma merkezinde
            barındırılacakları” hususları düzenlenmiştir. Katılım gösterilen toplantılar ve yetkililer


                                                                   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU  229
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234