Page 397 - temel-haklar
P. 397
Uygulama İmar Planı tadilatı ile “Yeşil Alan (Zemin Altı Otopark ya-
pılabilir)“a alınmış ve devam eden süreçte ... İlçesi 13.03.2013 tescil
tarihli Uygulama İmar Planı onaylanmış olup, bu plan ile “Yeşil Alan”
a alınmış bulunmaktadır.
23. Günümüzde devam eden küreselleşme sürecinde mülkiyet hak-
kının her şeyden öte öncelikli olarak bir insan hakkı olduğu, sadece
bir eşya hukuku meselesi olarak değerlendirilemeyeceği, yadsınamaz
bir gerçektir. (GEMALMAZ, Burak, “Avrupa İnsan Hakları Sözleşme-
si Açısından Mülkiyet Hakkının Sınırlanmasında Adil Denge İlkesi”,
İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt 69, Sayı 1, Y.
2011, s. 650) Temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması esnasında
uyulması gereken genel ilkeler Anayasanın 13 üncü maddesi ile te-
minat altına alınmış bulunmaktadır. Bu doğrultuda, Anayasanın 35
inci maddesinde temel bir insan hakkı olarak değerlendirilen mülki-
yet hakkının ancak kamu yararı amacıyla ve kanunla sınırlanabileceği
öngörülmektedir. Anayasanın 46 ncı maddesi ise mülkiyet hakkının
sınırlandırılmasına ilişkin özel hükümler içermektedir.
24. Oldukça güncel ve önemli bir hak olan mülkiyet hakkı, mutlak
nitelikte bir hak olmaması sebebiyle, kamu gücünün kullanıldığı kamu
idarelerinin müdahalesine açık ve sınırlanabilir bir niteliğe sahiptir.
Ancak kamu idarelerinin, diğer haklar gibi, mülkiyet hakkını da key-
fi olarak sınırlandırması düşünülemez. (GEMALMAZ, s. 650) Mal ve
mülk dokunulmazlığı hakkına müdahale ancak; müdahalenin kanun
tarafından öngörülmüş olması, müdahalede kamu yararı amacı güdül-
müş olması ve müdahalenin demokratik bir toplum açısından gerekli
olması şeklindeki üç kümülatif koşulun birlikte gerçekleşmesi halinde
mümkün olabilecektir. (GRGIC, MATAGA, LONGAR, VILFAN s. 13)
25. Kamulaştırma, Anayasanın 46 ncı maddesine göre, Devlet ve
kamu tüzelkişilerinin, kamu yararının gerektirdiği hallerde, karşılığını
peşin ödemek şartıyla, özel mülkiyette bulunan taşınmaz bir malın
tamamına veya bir kısmına, kanunda gösterilen esas ve usullere göre
zorla el atması işlemidir. (GÜNDAY, Metin, İdare Hukuku, İmaj Yayı-
nevi, Ankara 2011, s. 250.)
26. Kamulaştırmasız el atma ise, Anayasa Mahkemesinin
2013/9381 Başvuru No’lu ve 03.03.2016 tarihli Bireysel Baş-
vuruya İlişkin Kararında belirtildiği üzere, kamulaştırma yapmaya
392 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU