Page 397 - temel-haklar
P. 397

Uygulama İmar Planı tadilatı ile “Yeşil Alan (Zemin Altı Otopark ya-
            pılabilir)“a alınmış ve devam eden süreçte ... İlçesi 13.03.2013 tescil
            tarihli Uygulama İmar Planı onaylanmış olup, bu plan ile “Yeşil Alan”
            a alınmış bulunmaktadır.

               23. Günümüzde devam eden küreselleşme sürecinde mülkiyet hak-
            kının her şeyden öte öncelikli olarak bir insan hakkı olduğu, sadece
            bir eşya hukuku meselesi olarak değerlendirilemeyeceği, yadsınamaz
            bir gerçektir. (GEMALMAZ, Burak, “Avrupa İnsan Hakları Sözleşme-
            si Açısından Mülkiyet Hakkının Sınırlanmasında Adil Denge İlkesi”,
            İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt 69, Sayı 1, Y.
            2011, s. 650) Temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması esnasında
            uyulması gereken genel ilkeler Anayasanın 13 üncü maddesi ile te-
            minat altına alınmış  bulunmaktadır. Bu doğrultuda, Anayasanın 35
            inci maddesinde temel bir insan hakkı olarak değerlendirilen mülki-
            yet hakkının ancak kamu yararı amacıyla ve kanunla sınırlanabileceği
            öngörülmektedir. Anayasanın 46 ncı maddesi ise mülkiyet hakkının
            sınırlandırılmasına ilişkin özel hükümler içermektedir.
               24. Oldukça güncel ve önemli bir hak olan mülkiyet hakkı, mutlak
            nitelikte bir hak olmaması sebebiyle, kamu gücünün kullanıldığı kamu
            idarelerinin müdahalesine açık ve sınırlanabilir bir niteliğe sahiptir.
            Ancak kamu idarelerinin, diğer haklar gibi, mülkiyet hakkını da key-
            fi olarak sınırlandırması düşünülemez. (GEMALMAZ, s. 650) Mal ve
            mülk dokunulmazlığı hakkına müdahale ancak; müdahalenin kanun
            tarafından öngörülmüş olması, müdahalede kamu yararı amacı güdül-
            müş olması ve müdahalenin demokratik bir toplum açısından gerekli
            olması şeklindeki üç kümülatif koşulun birlikte gerçekleşmesi halinde
            mümkün olabilecektir. (GRGIC, MATAGA, LONGAR, VILFAN s. 13)
               25. Kamulaştırma, Anayasanın 46 ncı maddesine göre, Devlet ve
            kamu tüzelkişilerinin, kamu yararının gerektirdiği hallerde, karşılığını
            peşin ödemek şartıyla, özel mülkiyette bulunan taşınmaz  bir malın
            tamamına veya bir kısmına, kanunda gösterilen esas ve usullere göre
            zorla el atması işlemidir. (GÜNDAY, Metin, İdare Hukuku, İmaj Yayı-
            nevi, Ankara 2011, s. 250.)

               26.  Kamulaştırmasız el atma ise,  Anayasa  Mahkemesinin
            2013/9381 Başvuru No’lu ve 03.03.2016 tarihli Bireysel Baş-
            vuruya İlişkin Kararında belirtildiği üzere, kamulaştırma yapmaya




           392   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402