Page 401 - temel-haklar
P. 401
ve bilgiye rastlanmadığı gibi şikâyete konu olayda, Birleşmiş Milletler
İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleş-
mesinde yazılı ve güvence altına alınmış olan başkaca bir insan hakkı
ihlalinin tespit edilemediği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
34. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri de
beklenmektedir.
35. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçe-
li olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktiril-
meksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine
uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını
gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konu-
su Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Av-
rupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde de iyi yönetim
hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu
tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası” nda da
yer verilmiştir.
36. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; somut olayda Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgeleri idarenin
yasal süresi içerisinde gerekçeli olarak Kurumumuza gönderdiği, ay-
rıca idarenin şikayet başvurucusunun şikayet konusu taleplerini ma-
kul sürede, gerekçeli olarak cevapladığı bu yönüyle İdarenin kanunlara
uygun işlemlerinde bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, karar-
ların gerekçeli olması, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine
uygun hareket ettiği ancak; idarenin cevabi yazısında hangi süre-
de hangi mercilere başvurabileceğini şikayetçiye göstermediği ,”haklı
396 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU