Page 401 - temel-haklar
P. 401

ve bilgiye rastlanmadığı gibi şikâyete konu olayda, Birleşmiş Milletler
            İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleş-
            mesinde yazılı ve güvence altına alınmış olan başkaca bir insan hakkı
            ihlalinin tespit edilemediği sonuç ve kanaatine varılmıştır.

               F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
               34. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
            aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri de
            beklenmektedir.

               35. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
            renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
            ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
            tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
            tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
            hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçe-
            li olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktiril-
            meksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine
            uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını
            gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konu-
            su Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Av-
            rupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde de iyi yönetim
            hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu
            tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası” nda da
            yer verilmiştir.

               36. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
            de; somut olayda Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgeleri idarenin
            yasal süresi içerisinde gerekçeli olarak Kurumumuza gönderdiği, ay-
            rıca idarenin şikayet başvurucusunun şikayet konusu taleplerini ma-
            kul sürede, gerekçeli olarak cevapladığı bu yönüyle İdarenin kanunlara
            uygun işlemlerinde bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, karar-
            ların gerekçeli olması, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi ilkelerine
            uygun hareket ettiği ancak; idarenin cevabi yazısında hangi süre-
            de hangi mercilere başvurabileceğini şikayetçiye göstermediği ,”haklı




           396   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406