Page 398 - temel-haklar
P. 398

yetkili olan Devlet, kamu tüzelkişileri, kamu kurumları ve kamu ya-
            rarı bulunması halinde yararlarına kamulaştırma yapılabilecek gerçek
            ve özel hukuk kişileri tarafından, Anayasanın 46 ncı maddesi ve 2942
            sayılı Kamulaştırma Kanununa aykırı şekilde, özel mülkiyete konu ta-
            şınmazlara kısmen veya tamamen, fiilen veya hukuken el konulması
            işlemidir.
               27. Şikayet başvurucusuna ait ... İlçesi ... Mahallesi ... parsel numa-
            ralı taşınmaz 1997 yılından günümüze nazım ve uygulama imar plan-
            ları ve bu  planlarda yapılan tadilatlarla kamu hizmetine tahsis edilen
            alan olarak belirlenmiş bulunmaktadır. 13  nolu paragrafta yer alan
            mevzuat hükmü doğrultusunda belediyelerin; imar planlarının yürür-
            lüğe girmesinden itibaren en geç 3 ay içinde, bu planı tatbik etmek
            üzere 5 yıllık imar programlarını hazırlayacakları, beş yıllık imar prog-
            ramları sınırları içinde kalan alanlardaki kamu hizmet tesislerine
            tahsis edilmiş olan yerlerin ilgili kamu kuruluşları tarafından,
            bu program süresi içinde kamulaştırılacağı hükmü düzenlenmiş-
            tir.
               28. 18 nolu paragrafta yer alan AİHM kararında da değinildiği üze-
            re, taraf devletlerin şehir planlaması politikalarını uygulama bakımın-
            dan geniş bir takdir marjından yararlanmaları gerekmektedir; ancak
            taraf devletler şehir planlamasına ilişkin olarak sahip oldukları takdir
            yetkisini ölçülülük ilkesini gözetmek suretiyle kullanmak zorunda bu-
            lunmaktadırlar. Uzun süreli kamulaştırma şerhleri ve imar yasakları
            ile mülkiyet hakkına müdahale edilmesi halinde öncelikli olarak dik-
            kat edilmesi gereken, toplumun genel yararı ile bireylerin temel
            haklarının korunması arasında adil bir dengenin kurulup kurul-
            madığı hususudur.
               29. Somut olay bakımından esasen şikayet başvurucusunun mül-
            kiyet hakkına yapılan müdahalenin şikayetçi bakımından ölçüsüz ve
            aşırı bir külfet niteliğinde olup olmadığının tespit edilmesi şikayet
            konusunun çözümü açısından zorunluluk teşkil etmektedir. Bu bağ-
            lamda, başvurucunun mülkiyet hakkı üzerinde gerçekleştirilen söz
            konusu müdahalenin, uzun bir süre olarak nitelendirilmesinde kuş-
            ku bulunmayan on dokuz seneden bu yana devam ediyor olmasının
            şikayet başvurucusunun mülkiyet hakkına orantısız bir sınırlama ge-
            tirmekte olduğunu ve arsasının geleceği konusunda belirsizlik içinde





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  393
   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403