Page 500 - temel-haklar
P. 500

yapıldığı dikkate alındığında; Sincan’da her toplantı başına yaklaşık
            olarak 2.290  uyuşmazlığın karara bağlanması gerekirken, bu sayının
            Kâhta’da toplantı başına yaklaşık  260, Sincik’te ise toplantı başına
            yaklaşık 4 uyuşmazlığa tekabül ettiği, farklı iş yüküne sahip hakem
            heyetlerindeki başkan,  üye ve raportörlerin her toplantı başına aldı-
            ğı huzur hakkı ücretinin aynı olduğu (2015  yılında toplantı başına
            başkan 133 TL, üyeler 120 TL, raportörler 106 TL) anlaşıldığından,
            idarenin mevcut uygulamasının; İnsan Hakları Evrensel Be-
            yannamesinin 23 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki “eşit işe
            eşit ücret” ilkesi ile Anayasanın “Kanun önünde eşitlik” baş-
            lıklı 10 uncu maddesinin son fıkrasına, ayrıca “Ücrette adalet
            sağlanması” başlıklı 55 inci maddesinin  birinci ve ikinci fıkra-
            larına aykırılık teşkil ettiği; ayrıca her ne kadar “aşırı iş yükü”
            bulunan hakem heyetlerinin ayda ikiden fazla sayıda toplan-
            ması mümkün ise de, mevcut hâlde bu toplantılarda yaptıkları
            çalışma ve harcadıkları emeklerinin karşılığında herhangi bir
            “ücret” alamadıkları anlaşılmaktadır. Bunun sonucunda da
            heyetler ayda ikiden fazla toplanmamakta ve tüketici hakem
            heyetlerinde korkunç iş birikmesinin önemli nedenlerinden bi-
            rini oluşturmaktadır.
               34. Alt hukuk normlarının üst hukuk normlarına aykırı olamayaca-
            ğı hususu hukukun temel ilkelerinden birisidir. Farklı kademelerde yer
            alan normlar arasında altlık ve üstlük ilişkisi  söz konusu olmakta ve
            her norm geçerliliğini bir üst hukuk normundan almaktadır. Kısacası,
            Kanunda  ve Yönetmelikte yer almayan bir hususun, “Esaslar” başlığı
            altında ikincil bir düzenleme ile getirilmesi, normlar hiyerarşisine ay-
            kırılık teşkil etmektedir.
               35. Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar ve tüm dosya kap-
            samı birlikte değerlendirildiğinde;  6502 sayılı Kanunun 71 ve
            Yönetmeliğin 30/2 maddesinde hakem heyetlerinin toplantı sayısına
            veya ödenecek ücret miktarına ilişkin sınırlayıcı bir hüküm bulunma-
            dığından, bahse konu maddelere dayanılarak Gümrük ve Ticaret Ba-
            kanlığı tarafında hazırlanan ve Maliye Bakanlığının uygun görüşüyle
            yürürlüğe  konulan  “Tüketici Hakem Heyetleri Başkan ve  Üye-
            lerine  ve Raportör  Olarak  Görevlendirilen  Diğer Kamu  Per-
            soneline Ödenecek Huzur Hakkı ve Huzur Ücreti İle Bilirkişi-
            lere Ödenecek Ücrete İlişkin Usul ve Esaslar”ın 2 nci ve 4/1-b
            maddelerinde yazılı huzur hakkı ücreti ödenecek aylık toplantı




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  495
   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505