Page 221 - yargi-ozel-raporu
P. 221
nin seçiminde etkili olmasının demokratik meşruiyete katkı sağlaya-
cağı açıktır.’’ şeklinde değerlendirmede bulunduktan sonra aynı ya-
zar; “Anayasanın 104. maddesinde Cumhurbaşkanına kimi Yüksek
Mahkemeler ile Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu üyelerini atama
yetkisi verilmesi yürütmenin başı sıfatı ile değil Devletin başı olması
dolayısıyla verilmiştir. Bunların Cumhurbaşkanı tarafından tek başı-
na kullanabilecek yetkilerden olduğunda kuşku ve duraksamaya yer
bulunmamaktadır.’’ biçiminde düşüncelerini ileri sürmüştür.
174
10. HSYK ile İlgili Eleştiriler
(391) 2011 AB İlerleme Raporunda, yeni Kurul ile ilgili değerlen-
dirmelerde bulunulmuş olup, bu konuda şu eleştirilere değinilmiştir:
a) HSYK üyelerinin seçiminde, seçilecek asıl ve yedek üyelerin sayısı
kadar, her hâkim ve savcı, oy kullanma hakkına sahiptir. AYM kararı
gereği uygulanan bu sisteme göre, çoğunluğun oylarını alan adaylar,
tüm üyeliklere sahip olabilmektedir. Bunun sonucunda azınlıkta ka-
lan seçmenlerin desteklediği adaylar dışarıda kalmaktadır.
b) Yargı mensubu olmayan dört Kurul üyesinin belirlenmesi, Cum-
hurbaşkanının takdirine bırakılmaktadır. Bu suretle TBMM, sürece
dâhil olamamaktadır.
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
c) Kurulda avukatların daimi olarak temsil edilmesi güvence altına
alınmamıştır.
ç) Bakan, Kurul tarafından hâkim ve savcılara ilişkin disiplin soruş-
turmalarının başlatılmasını veto edebilmektedir.
d) Yargı denetimi, HSYK’nın ilk kez aldığı kararların tümünü içer-
memektedir (örneğin, terfi, başka bir yere atama ve disiplin yaptı-
rımları ile ilgili kararlar).
e) Hâkim ve savcıların, meslekten ihracına ilişkin kurallarda netliği
ve kesinliği hususunda eksiklik bulunmaktadır.
174 SALİHPAŞAOĞLU, age, sf. 23.
194