Page 220 - yargi-ozel-raporu
P. 220

2) Yargının dışa karşı verdiği “kendi içine kapalı” izlenimin gi-
                      derilmesi,
                      3) Kamuoyu nezdinde şeffaflık ve hesap verebilirliğin artırılması,

                   gibi amaçlarla yargı mensubu olmayan üyelerin de iştirakiyle “kar-
                   ma” bir Kurul yapısı oluşturulması Yargı Reformu Stratejisinde tav-
                   siye edilmektedir.

                   (389) 2010 anayasa değişikliği öncesinde, HSYK yapısında Adalet
                   Bakanı ve Müsteşarı dışında Yargıtay ve Danıştay’dan gelen üyelerin
                   tamamı Cumhurbaşkanınca seçilmekteydi. Konu ile ilgili uluslarara-
                   sı belgelerde Kurulun yargıdan gelen üyelerinin yargı mensuplarınca
                   seçilmesi tavsiye edildiğinden, Cumhurbaşkanı tarafından HSYK’ya
                   üniversite öğretim üyeleri, üst kademe yöneticileri ve avukatlar ara-  Bölüm 4   Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
                   sından sembolik sayıda üye seçilmesi usulü, 2010 yılında yapılan
                   anayasa değişikliğiyle getirilmiştir. Ayrıca bu değişiklik gereği, 21
                   üyeli Kurula belirtilen kaynaklardan seçilecek üye sayısı dört olup,
                   15 üye bizzat yargı mensuplarınca kendi aralarından seçilmektedir.
                   Doğal üye olan Adalet Bakanlığı Müsteşarının da birinci sınıf hâkim
                   olduğu dikkate alınmasa bile, Kurulun önemli bir çoğunluğunun,
                   uluslararası belgelerde öngörüldüğü şekilde yargı mensuplarından
                   oluştuğu görülmektedir.
                   (390) Venedik Komisyonu tarafından, yargı dışından gelen üyelerin
                   seçiminde, özellikle demokratik meşruiyet açısından değerlendiri-
                   len ve Avrupa ülkelerinde de yaygın bir uygulama alanı bulan yasa-
                   ma organına rol verilmesi tavsiye edilmiştir. Ülkemiz açısından ise,
                   Cumhurbaşkanının halk tarafından seçildiği de dikkate alındığında
                   yargı dışından gelen üyelerin seçiminin Cumhurbaşkanı tarafından
                   yapılmasının demokratik meşruiyete katkı sağlayacağı değerlendiril-
                   mektedir.  Ayrıca HSYK üyelerinin bir kısmının Cumhurbaşkanı
                           172
                   tarafından seçilmesi doktrinde bazı yazarlar tarafından da olumlu
                   bulunmuştur. Bu hususta Salihpaşaoğlu;  “Anayasanın 104. mad-
                                                      173
                   desine göre “devletin başı” olan Cumhurbaşkanının halk tarafından
                   seçileceği de dikkate alındığında yargı dışından gelen az sayıda üye-

                   172 Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun Yeniden Yapılandırılması, sf. 13-14.
                   173 SALİHPAŞAOĞLU, Yaşar, Çoğulcu ve Şeffaf Bir HSYK İçin Anayasa Önerisi,
                       ASEM, Analiz, Mart 2014, sf. 22.



                                                                         193
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225