Page 254 - yargi-ozel-raporu
P. 254
kolaylaştırma bakımından en fazla yardımcı olacak bir yöntem olduğu
görüşündedir.” ifadelerine yer vermiştir.
(445) Bu kapsamda Anayasa ve Adalet Komisyonlarından müteşek-
kil Karma Komisyona bağlı alt komisyon marifetiyle bu yöntemin
uygulanması mümkündür. Özellikle TBMM üyelerinin, AYM üye-
liği gibi önemli bir vazifeyi ifa etmeye talip bireylere sorular sorarak
onlara ilişkin kanaatlerini oluşturmaları daha objektif ve şeffaf bir
değerlendirmeyi beraberinde getirecektir.
3.2. Üyelerin Görev Süreleri
(446) 2010 yılında gerçekleştirilen anayasa değişikliği öncesinde, alt-
mış beş yaşını dolduran Mahkeme üyelerinin emekliye ayrılacakları
yönünde düzenleme bulunmaktaydı. 5982 sayılı Kanunla gerçekleş- Bölüm 5 Anayasa Yargısı
tirilen söz konusu anayasa değişikliğinin ardından üyelik, süreli (12
yıl) hale getirilmiş olup, her halükarda altmış beş yaşın doldurulma-
sıyla da üyelerin emekli olacağı hükme bağlanmıştır.
(447) Yapılan bu düzenleme yerinde olmuştur. Özellikle anayasa de-
ğişikliğinin gerekçesinde de belirtildiği gibi farklı ülke uygulamaları
da bu yöndedir. Ayrıca on iki yıllık görev süresi, herhangi bir üyenin
Mahkemenin işleyişine uyum sağlamasına ve kendi birikimini etkili
bir biçimde sergilemesine uygundur. Mahkemenin değişen koşullar
karşısında kendisini yenilemesi gerekliliği de bu usul vasıtasıyla sağ-
lanmış olacaktır.
4. Anayasa Mahkemesinin Kararlarına İlişkin Değerlendirmeler
AYM’nin kararlarına ilişkin değerlendirmelere aşağıdaki bölümlerde
yer verilmiştir.
4.1. İptal Kararlarının Geriye Yürümezliği
(448) 1982 Anayasasının 153 üncü maddesi Mahkemenin karar-
larına ilişkin esasları belirlemektedir. Bu noktada dikkat çeken ve
birçok tartışmanın ana konusunu oluşturan husus, Mahkemenin
vermiş olduğu iptal kararlarının geçmişe etkisinin olmayacağını be-
lirten düzenlemedir.
227