Page 258 - yargi-ozel-raporu
P. 258

bu hakkını talep etme olanağı elde etmiştir. Aksi yorum, Anayasa Mah-
                   kemesi kararında belirtilen eşitlik ilkesinin, bu kez Anayasa Mahkemesi
                   kararlarının geriye yürümez kuralı karşısında önceden emekli olanlar
                   ile bu karardan sonra emekli olanlar arasında yeniden ihlal edilmiş
                   olacağı ve bunun da sosyal güvenlik hakkına ve hukuk devleti ilkesine
                   aykırılık oluşturacağı açıktır.”
                   (454) Tüm bu değerlendirmelerin ışığı altında, belirtilen hususların
                   titiz bir şekilde irdelenmesi ve hukuki güvenlik ilkesi de göz ardı
                   edilmeksizin yapılacak bir anayasa değişikliği marifetiyle geriye yü-
                   rümezlik kuralının esnetilmesi uygun görülmektedir.
                   4.2. İptal Kararlarının Gerekçesi Yazılmadan Açıklanması
                       Sorunu                                                           Bölüm 5   Anayasa Yargısı

                   (455) 1982 Anayasasının 153 üncü maddesinin birinci fıkrası; “Ana-
                   yasa Mahkemesi kararları kesindir. İptal kararları gerekçesi yazılmadan
                   açıklanamaz.” hükmüne amirdir. Aynı maddesinin üçüncü fıkrasında
                   ise; “Kanun, kanun hükmünde kararname veya Türkiye Büyük Millet
                   Meclisi İçtüzüğü ya da bunların hükümleri, iptal kararlarının Resmi
                   Gazetede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar.” ifadesine yer veril-
                   miştir. Ayrıca ilk kez 1961 Anayasasında 1488 sayılı Kanunla yapı-
                   lan değişiklik sonrasında buna benzer düzenlemelere yer verilirken
                   şu gerekçeler belirtilmiştir:

                   “ …kararların, gerekçesi yazılmadan açıklanmayacağına dair bir hü-
                   küm eklenmiştir. Bu ilavenin sebebi,  gerekçesi mevcut olmayan iptal
                   kararı gereğinin, gerekçe bilinmediği için, yasama ve yürütme organ-
                   larınca yerine getirilmesinde çoğu kere ortaya çıkan güçlükler ve kamu
                   oyunda doğan tereddütlerdir. Bu hükümle Anayasa Mahkemesi karar-
                   larının, gerekçesi yazılmadan açıklanmaması lüzumu kesinliğe kavuş-
                   turulmuş olmaktadır.

                   ... yine aynı amaçla, iptal edilen Kanun veya İçtüzüğün veya bunların
                   iptal edilen hükümlerinin, ancak gerekçeli kararın Resmi Gazetede ya-
                   yımlandığı tarihte yürürlükten kalkması öngörülmüştür.”

                   (456) Yukarıda belirtilen Anayasa hükümleri ve ilgili gerekçe dikkate
                   alındığı takdirde, AYM’nin iptal kararlarının gerekçesi yazılmadan





                                                                         231
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263