Page 284 - yargi-ozel-raporu
P. 284
maktadır. Bu husus, her ne kadar Kanunla getirilmiş gibi yorum-
lansa da Anayasanın 138 inci maddesinde zikredilen “hâkimler ve
mahkemelerin bağımsızlığı ilkesi” ile bağdaşmamaktadır. Söz ko-
nusu Kanunun 50 nci maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesine
yanlış anlam verilmektedir. Aksi takdirde üzülerek ifade edilebilir
ki, “Anayasa Mahkemesi ve diğerleri” gibi bir sonuca ulaşılmaktadır.
Bu durum, Anayasaya aykırı olmakta, sonuçta diğer mahkemeleri
yadsımaya varmakta ve “kuvvet fetişizmi” sonucunu doğurmaktadır.
Yine AYM, Anayasayı ve 6216 sayılı Kanunun 49 uncu madde-
sini ihlal ederek “Bölüm”lerce karar verilmesi gerekirken bazı
bireysel başvuruları Genel Kurula taşıyarak karar vermekte, bu
suretle (25/02/2016 tarihli ve 2015/18567 başvuru numaralı Er-
dem Gül ve Can Dündar Kararı, 29/05/2014 tarihli ve 2014/4705 Bölüm 5 Anayasa Yargısı
başvuru numaralı Youtube ve Diğerleri Kararı, 06/01/2015 tarihli
ve 2014/8842 başvuru numaralı Büyük Birlik Partisi ve Diğerleri
Kararı, 18/06/2014 tarihli ve 2013/7800 başvuru numaralı Sencer
Başat ve Diğerleri Kararı, 14/07/2015 sayılı ve 2015/144 başvuru
numaralı Hidayet Karaca Kararı, 14/07/2015 tarihli ve 2015/8818
başvuru numaralı Oğuz Oyan Kararı) Anayasa ve kanunu ihlal et-
mektedir. Tüzüğünde, Anayasa ve Kanuna aykırı olarak yaptı-
ğı değişiklik ile “bölümlerce” verilmesi gereken kararları Genel
Kurula taşıyıp sonuçlandırmıştır. Bu kararlar usulen anayasaya
ve yasaya aykırıdır. Anayasada ve 6216 sayılı Kanunda, bireysel
başvurular bağlamında Genel Kurulca karar verileceğine dair bir
hüküm bulunmamaktadır. Mahkemeler, bu yaklaşımla doğru-
dan anayasa maddesini önceleyerek AYM kararına uymayı ret
edebilirlerdi. Çünkü mutlak anayasa ve kanuna aykırılık vardır.
224
Bu görüşü benimseyen akademisyenler de bulunmaktadır. An-
cak mahkemeler yargı otoritesini önceleyerek kargaşaya sebep
224 Mahkemelerin kendi değerlendirmeleri doğrultusunda AYM kararını uy-
gulayabileceği yönündeki görüş için bkz. KANADOĞLU, Korkut, Anayasa
Şikâyeti, Der: Musa Sağlam, Bireysel Başvuru “Anayasa Şikâyeti”, HUKAB
Sempozyum Serisi: 1, HUKAB Yayınları, 2011, sf. 110, 112, 113. Ayrıca
yargılama usulüne ilişkin düzenlemelerin AYM İçtüzüğünde yapılmaması yö-
nündeki bir görüş için bkz. ZABUNOĞLU, Yahya Kazım, Bireysel Başvuru
Yolunun Açılması: Türkiye’de Yargı Kollarının Ayrılmasında Ortaya Çıkan
Sorunlar, Der: Musa Sağlam, Bireysel Başvuru “Anayasa Şikâyeti”, HUKAB
Sempozyum Serisi: 1, HUKAB Yayınları, 2011, sf. 122-123.
257