Page 284 - yargi-ozel-raporu
P. 284

maktadır. Bu husus, her ne kadar Kanunla getirilmiş gibi yorum-
                   lansa da  Anayasanın 138 inci maddesinde zikredilen “hâkimler ve
                   mahkemelerin bağımsızlığı ilkesi” ile bağdaşmamaktadır. Söz ko-
                   nusu Kanunun 50 nci maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesine
                   yanlış anlam verilmektedir. Aksi takdirde üzülerek ifade edilebilir
                   ki, “Anayasa Mahkemesi ve diğerleri” gibi bir sonuca ulaşılmaktadır.
                   Bu durum, Anayasaya aykırı olmakta, sonuçta diğer mahkemeleri
                   yadsımaya varmakta ve “kuvvet fetişizmi” sonucunu doğurmaktadır.
                   Yine AYM, Anayasayı ve 6216 sayılı Kanunun 49 uncu madde-
                   sini ihlal ederek “Bölüm”lerce karar verilmesi gerekirken bazı
                   bireysel başvuruları Genel Kurula taşıyarak karar vermekte, bu
                   suretle (25/02/2016 tarihli ve 2015/18567 başvuru numaralı Er-
                   dem Gül ve Can Dündar Kararı, 29/05/2014 tarihli ve 2014/4705        Bölüm 5   Anayasa Yargısı
                   başvuru numaralı Youtube ve Diğerleri Kararı, 06/01/2015 tarihli
                   ve 2014/8842 başvuru numaralı Büyük Birlik Partisi ve Diğerleri
                   Kararı, 18/06/2014 tarihli ve 2013/7800 başvuru numaralı Sencer
                   Başat ve Diğerleri Kararı, 14/07/2015 sayılı ve 2015/144 başvuru
                   numaralı Hidayet Karaca Kararı, 14/07/2015 tarihli ve 2015/8818
                   başvuru numaralı Oğuz Oyan Kararı) Anayasa ve kanunu ihlal et-
                   mektedir. Tüzüğünde, Anayasa ve Kanuna aykırı olarak yaptı-
                   ğı değişiklik ile “bölümlerce” verilmesi gereken kararları Genel
                   Kurula taşıyıp sonuçlandırmıştır. Bu kararlar usulen anayasaya
                   ve yasaya aykırıdır. Anayasada ve 6216 sayılı Kanunda, bireysel
                   başvurular bağlamında Genel Kurulca karar verileceğine dair bir
                   hüküm bulunmamaktadır. Mahkemeler, bu yaklaşımla doğru-
                   dan anayasa maddesini önceleyerek AYM kararına uymayı ret
                   edebilirlerdi. Çünkü mutlak anayasa ve kanuna aykırılık vardır.
                                                                       224
                   Bu görüşü benimseyen akademisyenler de bulunmaktadır.  An-
                   cak mahkemeler yargı otoritesini önceleyerek kargaşaya sebep


                   224 Mahkemelerin kendi değerlendirmeleri doğrultusunda AYM kararını uy-
                       gulayabileceği yönündeki görüş için bkz. KANADOĞLU, Korkut, Anayasa
                       Şikâyeti, Der: Musa Sağlam, Bireysel Başvuru “Anayasa Şikâyeti”, HUKAB
                       Sempozyum Serisi: 1, HUKAB  Yayınları, 2011, sf. 110, 112, 113. Ayrıca
                       yargılama usulüne ilişkin düzenlemelerin AYM İçtüzüğünde yapılmaması yö-
                       nündeki bir görüş için bkz. ZABUNOĞLU, Yahya Kazım,  Bireysel Başvuru
                       Yolunun Açılması:  Türkiye’de  Yargı Kollarının Ayrılmasında Ortaya Çıkan
                       Sorunlar, Der: Musa Sağlam, Bireysel Başvuru “Anayasa Şikâyeti”, HUKAB
                       Sempozyum Serisi: 1, HUKAB Yayınları, 2011, sf. 122-123.



                                                                         257
   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289