Page 285 - yargi-ozel-raporu
P. 285

olmamayı tercih etmişlerdir. AYM’nin bu tüzük değişikliği, Ana-
                      yasayı ve Kanunu ihlal sonucunu doğurmuştur, bu durumun
                      tüzük değişikliği iptali veya değişikliğiyle ortadan kaldırması
                      gerekmektedir. AYM bunu benimsemediği takdirde, ivedi olarak
                      tüzüğün ilgili ve varsa diğer Anayasaya aykırı olduğu değerlen-
                      dirilen maddeleri için Danıştay’da dava açılmalıdır. Yine 6216
                      sayılı Kanunun ilgili 49 uncu maddesinin yedinci fıkrası da ucu
                      açık  bir düzenlemedir. Zira  yasalar açık,  net  ve öngörülebilir
                      olmalıdır. Hangi usul kanunlarının uygulanması gerekecek ise
                      bunlar açık şekilde belirtilmelidir. Bu itibarla, zemine, zamana
                      ve konjonktüre göre farklı usul hükümlerinin uygulanmasına se-
                      bep olan söz konusu bu hükmün değiştirilerek, uygulanabilecek
                      usul kurallarının belirtilmesi gerekmektedir.

                      (513) AYM’nin olağan kanun yollarının tüketilmiş olması kaydıyla
                      bireysel başvuru bağlamında incelemelerde bulunabileceğine deği-
                      nilmişti. Mahkemece verilen ve kamuoyunu çok uzun süre meşgul
                      eden bazı kararlarda ise, Anayasanın koymuş olduğu bu kayıt yok
                      sayılmış veya esnetilmiştir. Bu kapsamda “Twitter Kararı” olarak bi-
                      linen 2014/3986 başvuru numaralı ve 02/04/2014 tarihli kararın
                      incelenmesine gerek duyulmaktadır. Anılan kararın 26 ncı parag-
                      rafında; “Ülkemizde milyonlarca kullanıcısı olan bir sosyal paylaşım
                      sitesine erişimin engellenmesinin bu kişilerin demokratik toplumun te-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      mellerinden olan ifade özgürlüğünü sınırlayıcı etkisi dikkate alındığın-
                      da, bu tür sınırlamaların hukuka uygunluğunun acilen denetlenmesi
                      ve hukuka aykırılık tespiti halinde sınırlamanın hemen kaldırılması
                      demokratik hukuk devleti ilkesinden kaynaklanan bir zorunluluktur.
                      Söz konusu idari uygulamaya ilişkin yukarıda belirtilen yürütmeyi
                      durdurma kararına rağmen başvurucuların ihlal iddiasına konu olan
                      twitter.com isimli siteye erişimin halen mümkün olmadığı görülmekte-
                      dir. Sosyal medyada belli olay ve olgulara ilişkin olarak paylaşılan haber
                      ve düşüncelerin zamanın geçmesiyle güncelliğini yitirip etki ve değerini
                      kaybedebileceği açıktır. Bu durumda yargı kararının yerine getiri-
                      lerek siteye erişimin ne zaman sağlanacağı konusundaki belirsiz-
                      liğin sürmesi karşısında ihlali ve olumsuz sonuçlarını ortadan
                      kaldırmak bakımından etkili ve erişilebilir nitelikte bir koruma
                      sağladığının söylenemeyeceği ve böylece  başvurucuların idare





                      258
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290