Page 353 - yargi-ozel-raporu
P. 353

iyileştirmek adına kayda değer çaba sarf edildiği belirtilmiştir.  Ay-
                                                                          374
                      rıca Adalet Bakanlığı tarafından 2009 yılında hazırlanan Yargı
                      Reformu Stratejisinde de, Kamu Denetçiliği Kurumunun kuru-
                      larak faaliyete geçirilmesi, “Uyuşmazlıkları Önleyici Nitelikteki
                      Tedbirlerin Etkin Hale Getirilmesi ve Alternatif Çözüm Yolları
                      Geliştirilmesi” başlığı altında irdelenerek yargının iş yükünün
                                                                         375
                      azaltılması anlamında stratejik hedef olarak belirtilmiştir.  Öte
                      yandan; Kurumun yeterince işlevsel olması halinde, idari yargının iş
                      yükünün azaltılması noktasında ciddi katkısının olacağı değerlendi-
                      rilmektedir.
                      (676) Avrupa Konseyi Venedik Komisyonunun 01/12/2011 tarihli
                      ve CDL(2011) 079 sayılı çalışmasında Ombudsmanlığa ilişkin tav-
                      siyelerde bulunulmuştur. Bu tavsiyelerden bazıları Kamu Denetçi-
                      liği Kurumunun etkinliğini artıracak nitelikte görüldüğünden Ra-
                      porumuzda değinilme gereği duyulmuştur. Söz konusu çalışmada
                      Venedik Komisyonu, Ombudsmanın bilgi ve belge talep hakkının
                      bulunmasını, yönetimdeki kişilerce gecikmeksizin kabul görmesini,
                      kamuoyunu ilgilendiren konularda veya kendi haklarını korumak-
                      tan aciz bulunanların menfaatleri söz konusu olduğunda resen in-
                      celeme yapma yetkisinin bulunmasını memnuniyetle karşılamıştır.

                      (677) Özgürlüklerinden mahrum bırakılmış kişilere erişimin açık ve
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      geniş kapsamlı olmasını teminen “kamu otoritelerince özgürlüğün-
                      den mahrum bırakılmış kişilerin bulunduğu tüm yerlere önceden
                      izin almaksızın serbest erişimin” sağlanması yönündeki hükümlerin,
                      kanunda yer alması ve bu kişilerle özel görüşmeler yapılmasına im-
                      kân verecek şekilde yorumlanması da Venedik Komisyonu tarafın-
                      dan tavsiye edilmektedir. Ayrıca, özgürlüğünden mahrum bırakılmış
                      kişiler de Ombudsman veya temsilcileriyle serbest, kimsenin dene-
                      timinde olmaksızın iletişim kurma fırsatına sahip olmalıdır. Kanu-
                      nun, bu iletişimin sadece yüz yüze görüşmelerle değil, telefon, elekt-
                      ronik medya vb. iletişim araçlarını da içerecek şekilde düzenlenmesi
                      tavsiye edilmektedir.



                      374 http://www.ab.gov.tr/files/000files/2015/11/2015_turkiye_raporu.pdf (Eri-
                         şim Tarihi: 27/04/2016)
                      375 Adalet Bakanlığı 2009 Yargı Reformu Stratejisi, sf. 40.



                      326
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358