Page 351 - yargi-ozel-raporu
P. 351

oranı % 99 un üzerindedir.  Şüphesiz ombudsman kararlarının
                                              369
                      etkili olmasında en önemli faktör kamuoyu denetimi ve parla-
                      mentonun ombudsman kararlarının idareler nezdinde sorgula-
                      yıcısı olmasıdır. Zira TBMM Başkanlığına bağlı tek kurumdur
                      ve bir anlamda görevini bu hükme bağlı olarak yerine getirmek-
                      te, Meclise yıllık rapor sunup hesap vermektedir. Bu manada ge-
                      rekiyorsa mevzuatta yasal değişiklik yapılması yerinde olacaktır.

                      (672) Birçok ülkede ombudsmanlığa; birey ile devlet arasındaki
                      sorunları çözmek, vatandaşların hak ve özgürlüklerini korumak ve
                      geliştirmek, devlet ile birey arasındaki ilişkileri iyileştirmek, kötü yö-
                      netimi denetlemek ve vatandaşı kötü yönetime karşı korumak, bu-
                      nun yanında demokrasi ve hukuk devleti kavramlarının yerleşmesini
                      ve kökleşmesini sağlamak işlevleri yüklenmiştir.    Ombudsman
                                                              370 371
                      güçlü olan idare karşısında bireyin hak ve özgürlüklerini korur-
                      ken, yönetim anlayışının değişerek, birey odaklı yönetim anlayı-
                      şının yerleşmesinde de aktif rol üstlenmektedir. Öte yandan dev-
                      let bireye kendini ifade edebilme, birey ise devlete iş ve işlemlerinde
                      aksayan yönleri iletebilme imkanı bulmakta, böylece ombudsman
                      devlet ile birey arasındaki ilişkilerde bir köprü görevi görerek bu iliş-
                      kilerin güçlendirilmesine katkı sağlamaktadır.

                      (673) Ombudsman kararlarını yargı kararlarından ayıran bir diğer
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      husus ise, idarede hukuk kültürünün gelişmesine katkı sunmasıdır.
                      Yargı kararı uygulanmak zorunda olduğundan idareciyi düşünme-
                      ye ve inisiyatif kullanmaya sevk etmez. Bu sebeple, idareciler çoğu
                      zaman yargı kararının gerekçesiyle değil, sonucuyla ilgilidir. Oysa
                      Ombudsman kararı tavsiye niteliğinde olduğundan, idarecinin Om-
                      budsmanın kararını okuyup irdeleyerek bir tercihte bulunması gere-
                      kir. Ombudsmanın kararı yeterli düzeyde ikna edici ise, idareci karar
                      doğrultusunda işlem yapma noktasında inisiyatif kullanabilir. Bu
                      durum, idarecinin karar verirken hukuk ve insan haklarını gözetme-
                      si noktasında bir pratik sağladığından, idarede hukuk kültürünün ve
                      insan haklarına saygının yerleşmesine yardımcı olur.


                      369 Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından 2014 yılı ilk altı aylık dönemle ilgili
                         yazılan rapordan elde edilmiştir.
                      370 AVŞAR, age, sf. 108.
                      371 FENDOĞLU, age, sf. 28.



                      324
   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356