Page 357 - yargi-ozel-raporu
P. 357
yetkisinin (Bkz. 5. Bölüm-Anayasa Yargısı-Kamu Denetçiliği Ku-
379
rumu ve Anayasa Mahkemesi), kamu otoritelerince özgürlüğün-
den mahrum bırakılmış kişilerin bulunduğu tüm yerlere önceden
izin almaksızın serbest erişimin sağlanması yetkisinin, Kuruma
verilmesi gerekmektedir. Ayrıca mevcut mevzuatın değiştirilmesi
sırasında, Kurumun görüşlerinin TBMM tarafından ivedilikle
görüşülmesi gerekliliği değerlendirilmektedir. Öte yandan; şikâ-
yetlerin arabuluculuk yoluyla çözümlenmesi için resmi arabuluculuk
görevinin Kuruma verilmesi ve önüne gelen sorunun çözüme kavuş-
turulması halinde, bu çözümün taraflar için bağlayıcı olmasına ve
icra edilmesine imkân sağlayacak tedbirler alınması gerekir.
(687) İdari başvuru yollarının tüketilmesi usulünün sadeleştirilmesi
ve Kurum Kanununda özel olarak düzenlenmesi, kanuna yapılacak
ilaveyle yerinde inceleme yetkisi verilmesi gibi değişikliklerin yapıl-
masının da Kurumun etkinliğinin artırılması için gerekli olduğu de-
ğerlendirilmektedir. Ayrıca Ombudsmanın kararlarının uygulanma-
sının kolaylaştırılması amacıyla bu konuda değerlendirme yapacak
olan makamların belirlenmesi (bunun en uygun olanı TBMM veya
Karma Komisyon tarafından yapılmasıdır); bürokrasinin şekilciliği,
ürkekliği ve devlet temayülü göz önünde bulundurularak, Ombuds-
manın çözüm önerisi doğrultusunda yapılan işlem ve eylemden do-
layı tavsiye kararlarına uyan yöneticiye adli, mali veya idari sorumlu-
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
luk yüklenememesi hususlarında yasal düzenleme yapılmalıdır.
379 Avrupa ülkelerindeki ombudsmanlık kurumları üzerinde yapılan çalışmalara
göre 21 ülke ombudsmanının kanunların iptali istemiyle Anayasa Mahkeme-
sine başvuru yapma yetkisi olduğu tespit edilmiştir. Bkz. KUCSKO-STADL-
MAYER, Gabriele, European Ombudsman İnstitutions, SpringerWien New-
York, Austria -2008, sf. 517.
330