Page 395 - yargi-ozel-raporu
P. 395

(784) Kurul halinde davaların ele alınması, idari yargılama ile ula-
                      şılmak istenen hukuk devleti ilkesi açısından yerinde bir seçim ola-
                      rak görülse de, özellikle heyet halinde bir araya gelmenin her za-
                      man mümkün olamaması, kolektif çalışma kültürünün zayıflığı ve
                      birden çok dosyaya ayrılabilecek vaktin tek bir dosyaya harcanması
                      ve zamanın verimsiz bir şekilde kullanılması sebepleriyle tek hâkim
                      tarafından bakılacak davalarının sayısının artırılmasında fayda bu-
                      lunduğu düşünülmektedir.

                      (785) 2576 sayılı Kanun bağlamında; Taslağın öngördüğü değişik-
                      liklerde öne çıkan husus ise, Kanunun 7 nci maddesinde yapılması
                      düşünülen düzenlemedir. İdari yargıda tek hâkimle çözümlenecek
                      davalara ilişkin söz konusu madde, idare ve vergi mahkemelerinin
                      işleyişindeki heyet halindeki çalışma usulünün istisnasını oluştur-
                      maktadır. Taslağın 5 inci maddesi ile Kanunda yer alan tek hâkimin
                      bakabileceği davalara ilişkin parasal sınır yükseltilmiş ve 6545 sayılı
                      Kanun ile değişikliğe uğramadan önceki İYUK’un 45 inci madde-
                      sinde “itiraz” usulüne tabi olan ve tahdidi olarak belirtilen konulara
                      göre, belirlenen bazı davaların da tek hâkimle görülmesi imkânı ge-
                      tirilmiştir.

                      (786) İdare ve vergi mahkemelerinin heyet halinde çalışması, tek
                      hâkimle çözümlenebilecek dosyaların üç hâkimin ayrı ayrı incele-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      mesinden geçmesine yol açmakta ve etkin-verimli bir denetim yeri-
                      ne yüzeysel değerlendirmelere sebep olabilmektedir. Ayrıca kollektif
                      çalışma usulünün zorlukları düşünüldüğünde, heyet halinde çalış-
                      manın zaman kaybına yol açabileceği kuşkusuzdur. Taslağın bu ko-
                      nuda önerdiği düzenleme ilkesel olarak yerindedir. Ancak konu bazlı
                      olarak tek hâkimin göreceği davaların belirlenmesinde; yürürlükten
                      kalkmış ama istinaf usulünün uygulanmamasından dolayı halen
                      meri olan “itiraz” usulüne ilişkin konuların büyük ölçüde korunarak
                      esas alınması yerine, idare ve vergi mahkemelerinde görülmekte olan
                      davaların niteliklerinin iyi bir şekilde tahlil edilmesi ve bunun sonu-
                      cunda belirlenen konuların tahdidi olarak sayılmasının daha uygun
                      olacağı değerlendirilmektedir.









                      368
   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400