Page 391 - yargi-ozel-raporu
P. 391

- Taslak m. 41: Temyiz dilekçesinde bulunabilecek eksikliklerin ta-
                      mamlanması için İYUK’un 48 inci maddesi gereğince verilen on beş
                      günlük süre yedi güne düşürülmüştür.

                      - Taslak m. 43: Yargılamanın yenilenmesinin mümkün olabileceği
                      hallerin dokuz bent halinde sayıldığı İYUK’un 53 üncü maddesinde;
                      yeniden yargılama yapılabilmesine ilişkin süreler ve başlangıç anları
                      detaylı bir şekilde düzenlenmiştir. Bu kapsamda, HMK’nın yargı-
                      lamanın yenilenmesine yönelik tercih ettiği süreler, idari yargılama
                      için esas alınmıştır.

                      (773)Yukarıda değinilen hususlar göz önünde tutulduğu takdirde;
                      Taslağın idari yargılama usulündeki süreler bağlamında savunduğu
                      yaklaşımın, yargılama süresinin kısaltılması olduğu rahatlıkla tes-
                      pit edilebilmektedir. Günümüzün ulaşım, iletişim, teknolojik vb.
                      şartlarının geldiği aşama, daha kısa sürelerde ilgili usuli işlemlerin
                      yapılabilmesine olanak tanımaktadır. Ancak yargılama usulünün ön-
                      gördüğü süreler, hak arama hürriyeti ve adil yargılanma hakkı açısın-
                      dan tarafların (idari yargı düzeninde özellikle bireylerin) en önemli
                      güvenceleri arasındadır. Bu sebeple sürelerle ilgili düzenlemelerin,
                      söz konusu hak ve özgürlüklerin özlerine müdahale niteliğinde
                      veya onları tamamen işlevsiz hale getirecek mahiyette olmama-
                      larına özen gösterilmelidir. Taslak bu bağlamda, genel olarak
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      olumlu olarak değerlendirilebilir.

                      4.1.1.3.5. Yetki Kurallarının İş Dağılımına Etkisi
                      (774) İdari yargılama usulünde  “yetki”  konusu, İYUK’un 32 vd.
                      maddeleri gereğince ayrıntılarıyla düzenlenmiştir. Ancak yetki kural-
                      ları gereğince, bazı işlemlere karşı, sürekli belli merkezlerdeki idare
                      mahkemelerinde dava açıldığı görülmektedir. Bu durum idare mah-
                      kemeleri arasındaki iş dağılımının adaletsiz bir biçimde şekillenme-
                      sine sebep olmaktadır.

                      (775) İdare mahkemelerine ilişkin İYUK’taki yetki kuralları; kamu
                      personeline, taşınmaz-taşınır mallara ve tam yargı davalarına ilişkin
                      özel yetki hükümleri dışında, genel olarak dava konusu idari işlem
                      veya eylemi yapan, idari sözleşmeyi akdeden idari merciin bulundu-
                      ğu yer idare mahkemesini yer yönünden yetkili kabul etmektedir.




                      364
   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396