Page 391 - yargi-ozel-raporu
P. 391
- Taslak m. 41: Temyiz dilekçesinde bulunabilecek eksikliklerin ta-
mamlanması için İYUK’un 48 inci maddesi gereğince verilen on beş
günlük süre yedi güne düşürülmüştür.
- Taslak m. 43: Yargılamanın yenilenmesinin mümkün olabileceği
hallerin dokuz bent halinde sayıldığı İYUK’un 53 üncü maddesinde;
yeniden yargılama yapılabilmesine ilişkin süreler ve başlangıç anları
detaylı bir şekilde düzenlenmiştir. Bu kapsamda, HMK’nın yargı-
lamanın yenilenmesine yönelik tercih ettiği süreler, idari yargılama
için esas alınmıştır.
(773)Yukarıda değinilen hususlar göz önünde tutulduğu takdirde;
Taslağın idari yargılama usulündeki süreler bağlamında savunduğu
yaklaşımın, yargılama süresinin kısaltılması olduğu rahatlıkla tes-
pit edilebilmektedir. Günümüzün ulaşım, iletişim, teknolojik vb.
şartlarının geldiği aşama, daha kısa sürelerde ilgili usuli işlemlerin
yapılabilmesine olanak tanımaktadır. Ancak yargılama usulünün ön-
gördüğü süreler, hak arama hürriyeti ve adil yargılanma hakkı açısın-
dan tarafların (idari yargı düzeninde özellikle bireylerin) en önemli
güvenceleri arasındadır. Bu sebeple sürelerle ilgili düzenlemelerin,
söz konusu hak ve özgürlüklerin özlerine müdahale niteliğinde
veya onları tamamen işlevsiz hale getirecek mahiyette olmama-
larına özen gösterilmelidir. Taslak bu bağlamda, genel olarak
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
olumlu olarak değerlendirilebilir.
4.1.1.3.5. Yetki Kurallarının İş Dağılımına Etkisi
(774) İdari yargılama usulünde “yetki” konusu, İYUK’un 32 vd.
maddeleri gereğince ayrıntılarıyla düzenlenmiştir. Ancak yetki kural-
ları gereğince, bazı işlemlere karşı, sürekli belli merkezlerdeki idare
mahkemelerinde dava açıldığı görülmektedir. Bu durum idare mah-
kemeleri arasındaki iş dağılımının adaletsiz bir biçimde şekillenme-
sine sebep olmaktadır.
(775) İdare mahkemelerine ilişkin İYUK’taki yetki kuralları; kamu
personeline, taşınmaz-taşınır mallara ve tam yargı davalarına ilişkin
özel yetki hükümleri dışında, genel olarak dava konusu idari işlem
veya eylemi yapan, idari sözleşmeyi akdeden idari merciin bulundu-
ğu yer idare mahkemesini yer yönünden yetkili kabul etmektedir.
364