Page 397 - yargi-ozel-raporu
P. 397

ma bulunmaktadır. Örneğin Paris’te bulunan 19 idare mahkemesi 6
                      bölüm itibariyle uzmanlaşmış durumdadır. 448
                      (789) Uzmanlaşmanın öneminin anlaşılması nedeniyle 2576 sayılı
                      Kanunda 30/04/2013 tarih ve 6460 sayılı Yasayla değişiklik yapı-
                      larak idari yargıda uzmanlaşmanın yolu açılmıştır. 2576 sayılı Ka-
                      nunun 2 nci maddesinin değiştirilen dördüncü fıkrası şu şekildedir:
                      “Aynı yargı çevresinde birden fazla idare veya vergi mahkemesinin faa-
                      liyet gösterdiği hâllerde, özel kanunlarda başkaca hüküm bulunmadığı
                      takdirde, ihtisaslaşmanın sağlanması amacıyla, gelen işlerin yoğunluğu
                      ve niteliği dikkate alınarak, mahkemeler arasındaki iş bölümü Hâkim-
                      ler ve Savcılar Yüksek Kurulu tarafından belirlenebilir. Bu kararlar
                      Resmî Gazete’de yayımlanır. Mahkemeler, tevzi edilen davalara bak-
                      mak zorundadır.”

                      (790) Anılan düzenleme, uzmanlaşmanın sağlanması açısından son
                      derece yerindedir. Bununla birlikte, henüz HSYK tarafından iş bölü-
                      müne ilişkin karar alınmamıştır. Oysa adli yargıda ihtisas mahkeme-
                      leri ve bu konuda HSYK’nın kararları bulunmaktadır.

                      (791) Bununla birlikte, iş bölümü konusunda çok ayrıntılı düzenle-
                      meler yerine ana hatlar itibariyle idare mahkemelerinin baktığı da-
                      vaların beş ya da altı gruba ayrılması yeterli olacağı gibi mahkemeler
                      arasında iş bölümü nedeniyle ortaya çıkabilecek ihtilaflar da önle-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      necektir. Öte yandan, iş bölümü kamu düzeninden olmadığından
                      iş bölümüne aykırı karar verilmesinin bozma nedeni olamayacağı
                      da kanunla düzenlenmeli, böylelikle iş bölümü nedeniyle davaların
                      çözümünün geciktirilmesi önlenmelidir.

                      4.1.1.3.9. Dava Dosyalarının Birleştirilmesi

                      (792) İdari yargılama usulünde her idari işleme karşı ayrı dava açı-
                      lacağı hususu ana kural olmakla birlikte, İYUK’un 5 inci maddesin-
                      de birden fazla işleme yönelik tek dilekçeyle ve birden fazla kişinin
                      müşterek dilekçeyle dava açabilme imkânı tanınmıştır. Ancak bu
                      usul, sadece dava açılırken öngörülmüş olup, yargılamanın ilerleyen




                      448 AKBABA, age, sf. 437.



                      370
   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402