Page 392 - yargi-ozel-raporu
P. 392

Bununla birlikte, idari mercilerin yoğunlaştığı yerlerde uyuşmazlık-
                   lar çoğalmakta ve genel yetki kuralının iş dağılımına etkisi olumsuz
                   olmaktadır. Örneğin, Ankara İdare Mahkemeleri, hâlihazırda her-
                   hangi bir idare mahkemesinin iş yüküne ek olarak, merkezi kamu
                   kurumlarının personellerine ilişkin işlemlere, bu kurumların ülke
                   çapında uygulanmayacak düzenleyici işlemlerine ve üst kurulların
                   işlemlerine karşı açılan davalara da bakmaktadır. Bunun sonucunda
                                                                        443
                   sayısız dosya söz konusu idare mahkemelerinde birikmektedir.
                   (776) Yetki kurallarının sade olması, hak arama hürriyeti bakımın-
                   dan olumlu olarak değerlendirilebilse de, mahkemeleri çalışamaz
                   hale getirebilecek esasların benimsenmesi en nihayetinde yine ada-
                   letin tesisini olumsuz etkileyecektir. Bu bağlamda, İYUK’ta ve diğer
                   kanunlarda idari yargılama usulüne ilişkin yetki kurallarının gözden
                   geçirilerek iş dağılımı konusunda ortaya çıkan adaletsiz sonuçların
                   önüne geçilmesi gerekmektedir. Yetki kurallarının belli açılardan
                   detaylandırılması, genel yetkiye ilişkin düzenlemede farklı alter-
                   natiflerin sunulması (İYUK’un 36 ncı maddesinde tam yargı dava-
                   larına ilişkin düzenlemede olduğu gibi), İYUK ve diğer kanunlar
                   arasında yetki kuralları açısında birliktelik sağlanması gibi esas-
                   ların temel alınarak düzenlemelerin yapılmasının faydalı olacağı
                   düşünülmektedir.                                                     Bölüm 9   İdari Yargı

                   (777) Taslağın 31, 32, 33 ve 34 üncü maddeleri ise, idari yargıda
                   “yetki”ye ilişkin bazı yeni düzenlemeler öngörmektedir. Bu öneri-
                   lerde öne çıkan husus, idari yargı mercileri arasındaki iş dağılımının
                   yarattığı adaletsizliğin giderilmesidir. Özellikle kamu görevlilerinin
                   emekli olması sonrasında sosyal güvenlik kurumları ile olan uyuş-
                   mazlıklarından doğan davaların, kamu kurumu niteliğindeki meslek
                   kuruluşlarının ve bunların vesayet makamlarının üyeleri ile ilgili tesis
                   ettikleri işlemlere karşı açılan davaların ve taşınmazlar bakımından
                   izin ve lisans gibi işlemlere karşı açılan davaların genellikle görülme

                   443 Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğünün  2014 verilerine göre; İstanbul
                       İdare Mahkemeleri nezdindeki dava sayısı 40.516 iken, Ankara İdare Mah-
                       kemeleri nezdindeki dava sayısı ise 56.473’tür. Ankara nüfusunun üç katını
                       aşan oranda nüfusa sahip olan İstanbul’da, idare mahkemelerindeki dava sa-
                       yısının Ankara’dakinden az olması söz konusu tespiti kanıtlar mahiyettedir.
                       Bkz. http://www.adlisicil.adalet.gov.tr/istatistik_2014/228.pdf (Erişim Tarihi:
                       15/04/2016)



                                                                         365
   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397