Page 390 - yargi-ozel-raporu
P. 390
ceği ikinci savunma usulü tamamen kaldırılmış olup savunma dilek-
çesinin davacıya tebliği ile birlikte dosyanın tekemmül etmesi esası
kabul edilmiştir. Aynı zamanda idareye davaya ilişkin işlem dosyala-
rının ve savunmanın gönderilebilmesi için verilen sürede, işlem dos-
yasının idari yargı mercilerine intikal ettirilmesi zorunlu kılınmıştır
(idarenin savunma vermemesi halinde dahi). Bu zorunluluk, idari
mercilerin dava konusuna ilişkin belgeleri idari yargı mercileri-
ne tevdiini hızlandıracak olması sebebiyle yerinde bir öneridir.
(772) Genel olarak Türk yargı sisteminin sıkıntısı olarak dile getiri-
len uzun süreli yargılamalar idari yargı düzeni için de söz konusudur.
Taslak, bu durumu göz önüne alarak çeşitli maddeleriyle yargılama
usulüne ilişkin sürelerde düzenleme yapmayı öngörmekte ve bu su-
retle idari yargı mercilerinin iş yükünün azaltılmasına ve uyuşmaz-
lıkların makul sürede çözümlenmesine katkı sunmayı amaçlamakta-
dır. Bu kapsamda değerlendirilebilecek önerilerin göze çarpanları şu
şekilde sıralanabilir:
- Taslak m. 25: Davaların karara bağlanması hususunda, usule yöne-
lik kararların on beş gün; esasa ilişkin kararların ise, otuz gün içinde
yazılıp imzalanacağı öngörülmektedir.
- Taslak m. 26: İYUK’un 26 ncı maddesinde esaslı değişiklikler ön- Bölüm 9 İdari Yargı
görülerek, tarafların kişilik veya niteliğinde meydana gelebilecek
değişiklikler halinde, “dosyanın işlemden kaldırılması”, “davanın
açılmamış sayılması” vb. kararların verilebilmesi usulüne açıklık geti-
rilmiş ve belli sürelerde gereken işlemlerin yapılmaması durumunda
meydana gelecek hukuki neticeler ayrıntılı düzenlenmiştir.
- Taslak m. 28: Yürütmenin durdurulması istemi hakkında idari yar-
gı mercilerinin on beş gün içerisinde karar vermesi gerekliliği, sınır-
layıcı bir şekilde belirtilmiştir.
- Taslak m. 39 ve m. 40: İstinaf ve temyiz yollarına başvuru süreleri,
dava açma süresinin otuz gün olarak yeknesak hale getirilmesi sebe-
biyle, on beş gün olarak belirlenmiştir.
363