Page 402 - yargi-ozel-raporu
P. 402

öngörülmediğinden, bu davaların sonuçlanması (eskisi kadar olmasa
                   da ) uzayabilmektedir. Kanun gereği bilirkişi ücreti öncelikle dava-
                   cıdan, yatırmadığı takdirde davalı idareden, o da yatırmadığı tak-
                   dirde Hazineden istenmekte, bilirkişi ücreti tamamlandıktan sonra
                   bilirkişi seçimi yapılarak itiraz olup olmadığının belirlenmesi için
                   bilirkişi isimleri taraflara bildirilmekte, isimler kesinleştikten sonra
                   alınan bilirkişi raporu taraflara tebliğ edilmekte, itiraz süresi beklen-
                   dikten sonra dosyada duruşma talebi yoksa karar verilmekte, duruş-
                   ma talebi varsa, yine mevzuat gereği duruşma davetiyeleri duruşma
                   gününden en az 30 gün önce taraflara gönderilmekte ve duruşma
                   yapıldıktan sonra karar verilmektedir. Görüleceği üzere, bütün bu
                   süreç yargılamayı uzatmakta ve ivedi yargılamadan beklenen faydayı
                   etkisiz hale getirmektedir. Bu sakıncaların giderilmesi için, ivedi
                   yargılamaya tabi dosyalarda bilirkişi ücretinin sonradan haksız
                   çıkacak taraftan alınmak üzere doğrudan Hazineden karşılan-
                   masını, mahkeme tarafından resen seçilecek bilirkişilere bilirkişi
                   incelemesi yaptırılmasını (isimler önceden taraflara bildirilmek-
                   sizin), alınan bilirkişi raporu sonrasında esas karar verilerek, bi-
                   lirkişi raporu ile esas kararın birlikte taraflara tebliğ edilmesini,
                   duruşma yapılmasının ise mahkemenin takdirine bırakılmasını
                   sağlayacak düzenlemelerin yapılmasının yerinde olacağı ve bu
                   suretle ivedi yargılama usulünün gerçek anlamda yargılamayı          Bölüm 9   İdari Yargı
                   hızlandıracağı değerlendirilmektedir.

                   (804) Öte yandan; kanuni düzenleme ile belli süreleri hızlandırmak
                   bir çözüm olabilirse de idari yargının iş yükü düşünüldüğünde, bu
                   davaları çözümleyecek hâkimlerin, ivedi yargılama usulüne tabi dos-
                   yaları süresinde sonuçlandırmakta zorlandıkları bir gerçektir. Bu ne-
                   denle, salt yasal tedbirler yeterli değildir. Yargılamayı hızlandıracak
                   en önemli husus, hâkim başına düşen dosya sayısının Avrupa stan-
                   dartlarına getirilmesidir.

                   4.2. Vergi Mahkemeleri
                   4.2.1. Vergi Yargısının Tarihçesi

                   (805) Vergi uyuşmazlıklarının yargı tarafından çözülmesi 1982 yı-
                   lında  kabul  edilen  2576  sayılı  Kanun  ile Türk  hukukunda  kabul
                   edilmiştir. Ancak mezkûr Kanundan önce de vergi uyuşmazlıkları-



                                                                         375
   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407