Page 436 - yargi-ozel-raporu
P. 436

(891) İdari yargı kararlarının uygulanmamasına yönelik sorunla-
                   rın sadece ülkemize mahsus olduğunu söylemek olanaklı değildir.
                   Aradaki fark gelişmiş demokratik ülkelerin idari yargı kararlarının
                   uygulanmasını sağlamak ve etkinliğini artırmak noktasında çeşitli
                   yöntemleri geliştirmiş olmasına karşın, Türkiye’nin bu konuda istis-
                   na teşkil eden ülkelerden olmasıdır. İdari yargı kararlarının uygulan-
                   masını sağlamak üzere geliştirilen yöntemlerin başında ise adli yar-
                   gıdan ödünç alınan yargısal emir (injonction) ve yaptırım (astreinte)
                                    489
                   yetkisi gelmektedir.
                   (892) Yargısal emir, idari yargı kararlarının uygulanmasını sağlamak
                                             490
                   için getirilmiş bir müessesedir.  Buna göre, idari yargı yeri hukuka
                   aykırı gördüğü işlemi iptal etmekle kalmayıp, idare tarafından bu ka-
                   rar üzerine ne yönde hareket edilmesi gerektiğine kararında hükmet-
                   mekte, gereği yerine getirilmediği takdirde ise para cezası (astreinte)
                   verebilmektedir.

                   (893) İdari yargı alanında yargısal emir uygulaması, ilk başlarda be-
                   lirli bir dirençle karşılaşmıştır. Ancak yargısal emir kurumuna yöne-
                   lik direnç zamanla azalmış ve kurum kabul görmüştür.

                   (894) Fransa’da idari yargı kararlarının uygulanması konusunda, ida-
                   ri yargı mercilerinin kararın nasıl uygulanacağını ve ne yönde işlem   Bölüm 9   İdari Yargı
                   tesis edileceğini aynı kararda gösterme yetkileri, yani idareye yargısal
                   emir verme yetkileri bulunmaktadır. Uygulamama durumunda da
                   para cezasına hükmetme yetkileri mevcuttur.

                   (895) Benzer bir süreç Almanya’da da yaşanmıştır. Almanya’da 1960
                   tarihli İdari Mahkemeler Kanununun 167 nci maddesiyle yargı
                   kararlarının uygulanması konusunda adli yargıya ilişkin bir takım
                   kuralların idari yargıda da uygulanması kabul edilmiş, idari yargı
                   kararlarının icrasına hukuken adli yargıya ilişkin ilkeler çerçevesinde
                   tamamen yargısal bir nitelik kazandırılmış, idari yargının idari işlem




                       dışında, görevinin gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle, kişilerin mağdu-
                       riyetine veya kamunun zararına neden olan ya da kişilere haksız bir menfaat
                       sağlayan kamu görevlisi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.”
                   489 YAŞAR, age, sf. 159.
                   490 YAŞAR, age, sf. 162.



                                                                         409
   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441