Page 451 - yargi-ozel-raporu
P. 451

(931) Açıkça hukuka aykırılık, yokluk derecesinde ve ağır hukuk ih-
                      lali olmayıp yürütmenin durdurulması kararı vermeyi gerektiren bir
                      hukuk ihlali olarak kavramsallaştırılmaktadır. Ancak burada kast
                      edilen hukuka aykırılık mevzuata aykırılıktan ibaret değildir.
                      Burada hukuka aykırılık, mevzuatla birlikte hâkimin davaya uygu-
                      ladığı hukuka uygunluk bloku çerçevesinde değerlendirilmelidir.
                                                                             517
                      Bu anlamda idare hukukunun temel ilkelerine aykırı bir işlem de
                      açıkça hukuka aykırılık olarak değerlendirilebilecektir. Bu görüşün
                      yanı sıra hukuka aykırılık, sağduyulu bir hâkimin özel bir araştırma
                      yapmadan ilk bakışta sezebileceği aykırılık olarak da açıklanmakta-
                        518
                      dır .
                      7.5. Danıştay’da Yürütmenin Durdurulması

                      (932) İYUK’ta Danıştay’ın görmekte olduğu davalarda yürütmenin
                      durdurulması müessesesi, Danıştay’ın hem ilk derece mahkemesi
                      sıfatıyla hem de temyiz mahkemesi sıfatıyla dava görmesi hase-
                      biyle ikili bir sistemle düzenlenmiştir. Bu anlamda, Danıştay’ın
                      ilk derece mahkemesi sıfatıyla gördüğü davalarda yürütmenin dur-
                      durulması kararı verilmesi, ilk derece mahkemelerinin yürütmenin
                      durdurulması kararı vermesi aynı usule tabidir. Ancak İYUK’un 27
                      nci maddesinin yedinci fıkrasında belirtildiği üzere, Danıştay’ın ver-
                      miş olduğu bu kararlara karşı İdari Dava Daireleri Kuruluna itirazda
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      bulunulabilecektir. Bu kurulun itiraz üzerine vermiş olduğu kararlar
                      kesindir.
                      (933) Danıştay’ın temyiz incelemesinde vermiş olduğu yürütmenin
                      durdurulması kararları ise tartışmalıdır. Söz konusu hüküm İYUK’un
                      52 nci maddesinde düzenlenmiştir. Madde temyiz veya itiraz kanun
                      yollarında yürütmenin durdurulması müessesini düzenlemekle, esas
                      olarak ilk derece mahkemesinin vermiş olduğu kararın yürütmesinin
                      durdurulmasını düzenlemeyi amaçlamaktadır. Yerleşik uygulamaya
                      göre kanun yollarına başvuru; kararın yürürlüğünü kendiliğinden
                      durdurmamakta, itiraz ve temyiz aşamasında yürütmenin durdu-



                      517 ERKUT, Celal, Hukuka Uygunluk Bloku (İdare Hukukunda Hukukun Genel
                         Prensipleri Teorisi), Kavram Yayınları, İstanbul, 1996, sf. 84; TEKİNSOY, age,
                         sf. 168.
                      518 TEKİNSOY, age, sf. 168



                      424
   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456