Page 448 - yargi-ozel-raporu
P. 448

sayıda üyeye sahip olması, söz konusu önerinin uygulanabilirliğine
                   zemin hazırlamaktadır. Ayrıca bu öneriye koşut olarak; “çalışmaya
                   ara verme süresi içinde idare ve vergi mahkemeleri tarafından verilen
                   kararlara en yakın nöbetçi mahkemeye veya kararı veren hakimin ka-
                   tılmadığı nöbetçi mahkemeye” itiraz edileceğine ilişkin İYUK’un 27
                   nci maddesindeki düzenlemenin, nöbetçi BİM’lerin çalışmaya ara
                   verme sırasındaki üyelerinin ilk derece idari yargı mercilerinden
                   karşılanmayacağı yönünde yapılacak bir kanuni değişiklikle ta-
                   mamen kaldırılmasının yerinde olacağı değerlendirilmektedir.
                   Taslağın, bu konudaki önerisi 47 nci maddesinde yer almaktadır. Bu
                   madde gereğince, çalışmaya ara vermede nöbetçi mahkeme ile BİM
                   üyelerinin aynı kişiler olması sebebiyle, yürütmenin durdurulması
                   kararına itirazı incelemekle en yakın nöbetçi mahkeme veya kararı
                   veren hâkimin katılmadığı nöbetçi mahkemenin görevlendirilmiş
                   olması uygulamasına gerek kalmamaktadır.  Çünkü önerilen dü-
                   zenleme ile nöbetçi BİM üyelerinin aynı anda nöbetçi mahkeme
                   üyesi olması durumu ortadan kalkmaktadır. Taslağın bu düzen-
                   lemesinin yerinde olduğu düşünülmektedir.

                   7.4. Yürütmenin Durdurulmasının Özel Şartları
                   (924) Yürütmenin durdurulması kararının alınabilmesi için Kanu-
                   nun aradığı iki şartın görülmekte olan davada bir arada bulunması    Bölüm 9   İdari Yargı
                   gerekmektedir. İdari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya
                   imkânsız zararların doğacak olması ve işlemin açıkça hukuka aykırı
                   olma şartlarının bir arada gerçekleşmesi gerekmektedir. Bu iki hu-
                   susun bir arada olmaması durumunda, yürütmeyi durdurma kararı
                   verilemeyecektir. Telafisi güç veya imkânsız zarar ile açıkça hukuka
                   aykırılık kavramları mevzuatta tanımlanmamış olup öğreti ve yargı
                   içtihatları ile çerçevesi belirlenmiştir.

                   (925) İdari işlemlerin genel teorisinin kapsamı değerlendirildiğinde,
                   yürütmenin durdurulması müessesesinin idari yargıda yerine getir-
                   diği fonksiyon daha iyi anlaşılacaktır. İdari işlemler idari makamlar-
                   ca veya idare adına hareket eden özel hukuk kişilerince, kamu gücü
                   kullanılarak yapılan; doğrudan ya da belli süreç içinde, rızaları olsun
                   ya da olmasın kişi veya onlara ait nesnelerin hukuki durumlarını






                                                                         421
   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453