Page 447 - yargi-ozel-raporu
P. 447

(922) İYUK’un 27 nci maddesi, yürütmenin durdurulması karar-
                      larına yönelik “itiraz” müessesesini de düzenlemektedir. Kanunun
                      ilk halinde yer almayan itiraz yolu, 10/04/1990 tarihinde yürürlü-
                      ğe giren 3622 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi ile idari yargılama
                      usulünde ihdas edilmiştir. Bu yolun öngörülmesindeki temel saik,
                                                                             510
                      idari işlemin hukuk âleminde askıya alınması gibi önemli bir sonu-
                      cu doğuran yürütmenin durdurulması kararının bir başka merciin
                      denetiminden geçmesinden beklenen faydadır. Detaylı bir biçimde
                      düzenlenen itiraz, bir defaya mahsus olmak üzere, yedi gün içinde
                      Kanunda gösterilen mercilere başvurularak yapılmaktadır ve ilgili
                      merci yine dosyanın kendisine gelişinden itibaren yedi gün içinde
                      kesin olarak karar vermekle yükümlüdür. İtiraza ilişkin kararlar da,
                      yürütmenin durdurulması kararı gibi on beş gün içinde yazılıp im-
                      zalanmak zorundadır.
                      (923) İtiraz usulü, yargılama usulünün temel dinamiklerinden olan
                      “bir merciin kararının bir diğeri tarafından denetlenmesi” anlayışının
                      tezahürü konumundadır. Yürütmenin durdurulması kararına karşı
                      başlangıçta öngörülmeyen itiraz yolunun sonradan getirilmesi bir
                      yanlıştan dönüş olarak değerlendirilebilir. Ancak itiraz başvurusu
                      üzerine ilgili merciin yürütmenin durdurulması kararının huku-
                      kiliğini yedi günlük gibi kısa sürede detaylı olarak incelemesinin
                      (dosyaların kapsamı dikkate alındığında) oldukça zor olduğu de-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      ğerlendirilmektedir. Bu bağlamda, bu sürenin uzatılması fikri gün-
                      deme getirilebilirse de, yargılama sürecinin oldukça uzun olduğu
                      ülkemizde bu tür bir yaklaşımın savunulması zor görülmektedir.
                      İtirazı incelemeye yetkili mercilerde sadece yürütmenin durdurul-
                      ması istemleri hakkında verilen kararlara karşı yapılacak itirazları
                      görüşecek ve karara bağlayacak birimlerin öngörülmesi fikri ise, bu
                      noktada faydalı bir öneri olarak düşünülebilir. BİM’lerin dairelerden
                      oluşması (2576 sayılı Kanun m. 3), İdari Dava Daireleri Kurulu ve
                      Vergi Dava Daireleri Kurulunun da alt komisyonlara bölünebilecek


                      510 3622 sayılı Kanunun ilgili maddesinin gerekçesinde bu husus şu şekilde ifade
                         edilmiştir:
                         “Yürütmenin durdurulması istemleri hakkında verilen kararlara, itiraz müessesesi
                         getirilmesindeki amaçlardan biri de Anayasanın ve söz konusu kanunun aradı-
                         ğı, telafisi güç ve imkânsız zararların birlikte gerçekleşip gerçekleşmediğinin itiraz
                         mercilerince bir kez daha incelenmesini sağlamaktadır.”



                      420
   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452