Page 450 - yargi-ozel-raporu
P. 450

zarar ibaresini, hukukta telafisi mümkün olmayan zararın olmadığı-
                   nı, ölümün dahi tazminat hukuku işletilerek tazmin edildiğini ileri
                   sürerek madde hükmünde kast edilenin “eski hale getirilmesi ya çok
                   güç ya da imkansız durumu” olduğunu ifade etmiştir. 513

                   (929) Yürütmenin durdurulmasının esas amacı, aynen tazmin veya
                   eski halin geri getirilmesini sağlamaktadır. Bu sebeple aynen tazmini
                   yahut eski hale getirilmesi zor olan sonuçlar doğuran idari işlem-
                   ler, telafisi güç veya imkânsız zarar kapsamında değerlendirilmek-
                   tedir. Ancak aynen tazminin olabilmesi çoğu kez mümkün olma-
                   maktadır.  Bazı idari işlemlerin uygulanması durumunda telafisi
                           514
                   güç zararların doğacağı varsayılabilir. İYUK’un 27 nci maddesinin
                   ikinci fıkrası kapsamında; “Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari
                   işlemlerin yürütülmesi, savunma alındıktan sonra yeniden karar veril-
                   mek üzere, idarenin savunması alınmaksızın da durdurulabilir.” hük-
                   münde ifade edildiği üzere uygulanmakla etkisi tükenecek işlemlerin
                   telafisi güç veya imkânsız zarar doğurması kuvvetle muhtemeldir.
                   Sınır dışı edilme, yıkım gibi işlemler geri dönülmez sonuçlar doğur-
                   maktadır.
                           515
                   (930) Açıkça hukuka aykırılık bahsi, doktrinde tartışılan bir kavram-
                   dır. 1982 Anayasası hazırlanırken yürütmenin durdurulması kararı-
                   nın verilmesinin olabildiğince kısıtlanması amaçlanmıştır. Bu sebep-  Bölüm 9   İdari Yargı
                   le yürütmeyi durdurmanın şartlarından biri olarak açıkça hukuka
                   aykırılık getirilmiştir. İdare hukuku doktrininde her ne kadar “ağır
                   hukuk ihlali” kavramı cari olsa da, söz konusu kavram açıkça hukuka
                   aykırılıktan farklıdır. Zira ağır hukuk ihlali yetki gaspı, fonksiyon
                   gaspı veya ağır ve bariz yetki tecavüzü durumunda tartışılabilecek;
                                                                          516
                   tespiti halinde idari işlem yoklukla sakat işlemlerden sayılacaktır.



                   513 ÖZAY, İlhan, Günışığında Yönetim II-Yargısal Korunma, Filiz Kitabevi, İstan-
                       bul, 2004, sf. 221; aktaran, TEKİNSOY, age, sf. 170.
                   514 TEKİNSOY, age, sf. 171.
                   515 ŞEN, benzer değerlendirmenin Avrupa Birliği hukuk sisteminde de yapıldığını
                       ifade etmektedir. Bkz. ŞEN, Mahmut, İdare Hukukunda Yürütmenin Dur-
                       durulması Kurumunun Evrensel Normlara Uyumu, Türkiye Barolar Birliği
                       Dergisi, 2014 (112), sf. 166.
                   516 TEKİNSOY, age, sf. 167; GÜNDAY, Metin, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi,
                       Ankara, 2011, sf. 167.



                                                                         423
   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455