Page 530 - yargi-ozel-raporu
P. 530
g) HSYK’nın 3. Dairesi ve Teftiş Kurulunun yapacağı dene-
timlerde yargılama sürelerine ilişkin katkılarının düşünül-
mesi,
ğ) Duruşmada hazır bulunması gereken kişilerin çağrıldıkla-
rı ilk oturumda hazır bulunmaları sağlanıp, bilirkişi raporla-
rının mahkemelere geç intikal etmesinin engellenmesi,
h) Mahkemelerce eksik soruşturmaları giderme yerine, soruş-
turma aşamasının etkin ve eksiksiz şekilde yapılıp yargılama-
nın tek celsede bitirilmeye çalışılması,
ı) En önemlisi de nimet-külfet dengesi kuralı gereği, yüce,
saygın ve kutsal bir görev olan hâkimliğin hakkıyla yapılma-
ması, makul sürede davaların bitirilmemesi, devletin ulusal
veya uluslararası yargı makamlarında tazminata mahkûm
olması halinde bunun koşulları oluştuğunda ilgili hâkimden
tahsili yönüne gidilmesi ve bunun işlevsel hale getirilmesidir.
26- Cezasızlık sorunu hesap verilebilirliğin bulunmadığı hukuk dü-
zenlerinde aslında bir siyasi kültür olarak süreklilik arz eden biçimde
kendini göstermesine fırsat verilmemesi gereklidir. Bu bağlamda ce-
zasızlığın devlet politikasına dönüşme tehlikesinin önüne geçilmeli-
dir. Cezasızlık sorununun ortak görünüm biçimleri şu şekilde ifade
edilebilir;
a) Soruşturma yasağı bulunan askeri, idari kişi ve kurumların
bulunması,
b) Şüpheli kamu görevlileri (polis, asker vd.) hakkındaki so-
ruşturmaların sürüncemede bırakılması veya zamanaşımına
uğratılması,
c) Haklarında soruşturma bulunmasına rağmen şüpheli Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
kamu görevlilerinin terfi ettirilmeleri,
ç) Yeterli şekilde kimlik ve eşkâl bilgileri verilmesine rağmen
soruşturmanın ilerletilememesi,
d) Tanıkların yeterince korunmamaları, tehdit edilmeleri ve
yönlendirmeye maruz kalmaları.
503